Rheinmetall umacnia swoją pozycję jako Haus- und Hofflieferant (Dostawca Domu i Dworu) węgierskich wojsk lądowych. Koncern z Düsseldorfu poinformował, że Węgry wybrały system Skyranger 30 jako swój docelowy samobieżny zestaw przeciwlotniczy. Nosicielem będzie – tutaj nie ma zaskoczenia – gąsienicowy bojowy wóz piechoty Lynx KF41. Kontrakt na rozwój przeciwlotniczego Lynxa podpisano tego samego dnia co głośniejszą medialnie umowę w sprawie lokalnej produkcji czołgu podstawowego Panther KF51.

Nie ma zresztą co się dziwić. Dalszy rozwój KF51, jego certyfikacja i uruchomienie produkcji mają kosztować 288 milionów euro. Integracja Skyrangera z podwoziem Lynxa – zaledwie niecałych 30 milionów euro. Zestaw przeciwlotniczy na podwoziu bojowego wozu piechoty był od samego początku przewidywany w ramach kontraktu na 218 pojazdów podpisanego w sierpniu 2020 roku. Nie wiadomo jednak, ile wozów ma zostać ukończonych w tej konfiguracji.



Wybór Skyrangera jest istotny z kilku względów. Budapeszt nie tylko dalej stawia na zacieśnianie współpracy z Rheinmetallem, ale także tym krokiem dołączył do Europejskiej Tarczy Antyrakietowej (ESSI). Celem zainicjowanego przez Niemcy programu jest stworzenie ogólnoeuropejskiego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. W skład ESSI wchodzą oprócz Niemiec i Węgier także: Czechy, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, państwa skandynawskie i bałtyckie, Słowenia i wielka Brytania. W tym roku dołączyły niewchodzące w skład NATO Austria i Szwajcaria.

Zestaw Skyranger 30 miał premierę na ubiegłorocznej wystawie ILA w Berlinie. Początkowo był uzbrojony w działko kalibru 35 milimetrów, Bundeswehra zdecydowała się jednak na mniejszy kaliber. Przyczyną był wymóg systemu artyleryjsko-rakietowego. Uznano, że wieża Skyranger z działkiem 35-milimetrowym po dodaniu wyrzutni pocisków przeciwlotniczych będzie zbyt ciężka, nawet dla wytypowanego przez Niemcy Boxera. Pocisku do integracji z systemem jeszcze nie wybrano, ale za faworyta uchodzi Stinger. Alternatywnym kandydatem jest Mistral, ale Rheinmetall deklaruje gotowość integracji Skyrangera 30 z dowolnym systemem wskazanym przez użytkownika.

Tutaj pojawia się ciekawostka, bowiem w oficjalnym komunikacie Rheinmetall jako alternatywę dla Stingera i Mistrala wskazuje południowokoreańskiego Chirona. Pocisk ten nie jest obcy niemieckim inżynierom. W roku 2014 został na życzenie Indonezji zintegrowany z systemem Skyshield. W samej Korei Chirony stosowane są w wersji przenośnej i zintegrowanej z samobieżnym systemem przeciwlotniczym K30 Biho.



Niemcy zamówiły już dziewiętnaście Skyrangerów 30, z których prototypowy ma zostać dostarczony w roku 2025, zaś pozostałe – do połowy roku 2027. Kolejnym użytkownikiem systemu będzie Dania. Kopenhaga zapowiedziała, że zamierza nabyć około piętnastu zestawów zintegrowanych z kołowym transporterem opancerzonym Piranha V.

Między Danią a Węgrami zachodzi jedna istotna różnica. Na Węgrzech cały proces integracji i produkcji jest w gestii Rheinmetalla, a w Danii odpowiadać za niego będzie lokalny producent uzbrojenia Terma A/S.

Zobacz też: MSPO: SKYctrl z pierwszym zestawem kinetycznym i radarem Ultra

Rheinmetall