Saab zakończył prace modernizacyjne na okręcie podwodnym HMS Uppland. Modernizacja miała przygotować okręt do radzenia sobie ze zmieniającymi się zagrożeniami, co oznaczało zmianę wyposażenia w zakresie instalacji nowych czujników i systemów nawigacyjnych zwiększających możliwości okrętu. Przekazanie HMS Uppland odbyło się 16 grudnia podczas uroczystości w Karlskronie.

W Upplandzie zainstalowano i zmodyfikowano pięćdziesiąt różnych systemów, z czego dwadzieścia to zupełnie nowe urządzenia, które w przyszłości będą wykorzystywane w kolejnej generacji okrętów podwodnych typu Blekinge (A26).

Niezależny od powietrza atmosferycznego silnik Stirlinga został zmodernizowany z wersji Mk2 do Mk3, a ponadto zainstalowano nowy system kierowania walką (podobny to przeznaczonego dla A26), zestaw masztów dostarczonych przez Safrana, sonar SA9510S produkcji Kongsberga i system walki elektronicznej Exelis ES-3701. Ponadto zainstalowano nowe systemy zarządzania, pakiety czujników i środków komunikacji.

– Okręty podwodne typu Gotland cieszą się międzynarodowym uznaniem, którego życzyłoby sobie wiele innych okrętów podwodnych, dzięki zdolnościom ukrywania swojej pozycji oraz wytrzymałości, które wykraczają poza możliwości innych jednostek – chwalił się Lars Tossman, prezes Saab Kockums. – Zdolność Szwecji do produkcji światowej klasy okrętów podwodnych jest wynikiem ścisłej współpracy między przemysłem obronnym, szwedzkiej agencji do spraw zamówień obronnych i marynarką wojenną Królestwa Szwecji.



Okręty podwodne typu Gotland budowano w latach 1990–1997. Na typ składają się trzy jednostki, które przeszły niewielkie modyfikacje w trakcie pierwszej części cyklu życia. HMS Gotland był pierwszym okrętem, który przeszedł modernizację typu Mid-life Upgrade. Okręt podzielono na dwie części, aby wstawić nową sekcję, wydłużając tym samym okręt o dwa metry. Teraz jednostka ma długość 62,7 metra i szerokość 6,2 metra. Zespół napędowy składa się z dwóch wysokoprężnych silników MTU i dwóch elektrycznych Kockums V4-275R. Podobny zabieg przeprowadzono na Upplandzie.

Okręt rozwija prędkość 11 węzłów na powierzchni i 20 węzłów w zanurzeniu. Załoga składa się z trzydziestu dwóch podwodników. Gotland uzbrojony jest w cztery wyrzutnie torped kalibru 533 milimetrów, dwie kalibru 400 milimetrów i czterdzieści osiem min morskich.

HMS Uppland to drugi okręt podwodny typu Gotland poddany modernizacji i uzyskał status gotowości operacyjnej. HMS Gotland (na zdjęciu) powrócił do służby w maju 2020 roku. Na razie nie ma informacji, czy szwedzka marynarka wojenna zdecyduje się na modernizację również trzeciego okrętu tego typu – HMS Halland. Ponadto szwedzka flota dysponuje dwoma okrętami podwodnymi podwodnymi typu Södermanland.

Zobacz też: Szwedzka propozycja dla Holandii

(Informacja prasowa)

Kockums AB