Hiszpańskie ministerstwo obrony oraz konsorcjum składające się z General Dynamics European Land Systems-Santa Bárbara Sistemas (GDELS-SBS) i trzech innych przedsiębiorstw podpisały kontrakt na dostawę 348 kołowych transporterów opancerzonych Dragón. Umowa ma wartość 1,74 miliarda euro. Długookresowo hiszpańskie siły zbrojne mogą zamówić około tysiąca tych pojazdów.

GDELS-SBS otrzyma za swoją część pracy 733 miliony euro. Za tę sumę dostarczy w ciągu siedmiu lat 348 transporterów Dragón, oficjalnie oznaczonych VCR (Vehículos de Combate a Ruedas, czyli kołowe wozy bojowe). Bazują one na transporterze Piranha 5, ale są wyposażone w wiele komponentów i agregatów produkowanych przez przedsiębiorstwa hiszpańskie, w tym: Indra Sistemas, Sapa Placencia i Escribano Mechanical & Engineering.

Transportery w układzie 8 × 8 będą produkowane w zakładach GDELS w Trubii i Sewilli. Według wymogów ministerstwa obrony udział hiszpańskiego przemysłu w produkcji transporterów ma wynosić nie mniej niż 70%. Bezpośrednio przy produkcji Dragóna znajdzie zatrudnienie 650 pracowników, a dalszych 1100 będzie wykonywało prace niezwiązane z bezpośrednią produkcją.

Pierwsza partia trzynastu seryjnych transporterów wejdzie do służby w do końca 2021 roku. Dostawy kolejnych zostaną zrealizowane w ciągu siedmiu lat od podpisania umowy. Dragóny mają zastąpić obecnie używane kołowe transportery opancerzone BMR-M1 i kołowe bojowe wozy rozpoznawcze VEC-M1. Ejército de Tierra planuje pozyskać około tysiąca pojazdów opancerzonych w różnych konfiguracjach.

W grudniu 2019 roku resort obrony zdecydował się odrzucić ofertę jedynego wykonawcy, spółki Santa Bárbara Sistemas, iberyjskiej filii General Dynamics, gdyż nie spełniała wymagań. Program ruszył na nowo w maju.

Zobacz też: Algieria odebrała dwa okręty podwodne

(monch.com)

Ejército de Tierra