11 grudnia amerykańskie wojska lądowe poinformowały o dostawach pierwszych pojazdów w ramach programu Mobile Protected Firepower (MPF) do Fort Bragg w Karolinie Północnej. Przedstawiciele obu oferentów – BAE Systems i General Dynamics Land Systems – deklarują, że rozpoczęli dostawy i zamierzają oddać do dyspozycji żołnierzy wszystkie maszyny do końca 2020 roku. Wydaje się, że w lepszej sytuacji jest GDLS, który przekazał już dziesięć wozów.

Okazało się, że na dzień 11 grudnia w Fort Bragg znajdowały się dwa pojazdy od GDLS i ani jednego od BAE. Przedstawiciele tego drugiego ujawniony brak dostaw wyjaśniali pandemią COVID-19. Pierwsze sygnały o negatywnym wpływie pandemii pojawiły się już we wrześniu.

Należy jednak mieć na uwadze, że słowo „dostarczony” w żargonie kontraktów obronnych oznacza, że coś zostało formalnie przekazane w posiadanie kupującego, a nie że zostało fizycznie wysłane do miejsca przeznaczenia. Taka sytuacja dotyczyła między innymi uroczystej „dostawy” pierwszej baterii Żelaznej Kopuły do US Army we wrześniu. Faktycznie uzbrojenie fizycznie znajdowało się w fabryce w Izraelu.



W tym samym czasie BAE Systems ujawniło zmodyfikowany (względem wcześniejszego M8) projekt czołgu lekkiego. Uzbrojony został w armatę M35 kalibru 105 milimetrów z automatem ładowania amunicji, który zapewnia szybkostrzelność na poziomie dwunastu strzałów na minutę. Dodatkowe uzbrojenie stanowią dwa karabiny maszynowe: jeden sprzężony kalibru 7,62 milimetra i drugi zaś – kalibru 12,7 milimetra – na stropie wieży.

Pojazd napędzany jest dieslowskim silnikiem MTU o mocy 550 koni mechanicznych sprzężonym z przekładnią Allison 3040MX. Załogę tworzyć będzie trzech żołnierzy. Deklarowany zasięg pojazdu to 480 kilometrów. Pojazd różni się od wersji bazowej przede wszystkim większą wieżą, na której zamontowano aktywny system ochrony Iron Fist. Pojazd będzie mieści się zdolny do transportu w ładowni samolotu transportowego C-130 Hercules.

Przygotowania do badań konkurencyjnych czołgów lekkich, które zgłoszono do rywalizacji w ramach programu Mobile Protected Firepower, ruszyły w październiku. W szczególności opracowano scenariusze i przygotowano trasy, które będą pokonywać pojazdy obu typów. Testami pojazdów zajmować się będą żołnierze 82. Dywizji Powietrznodesantowej z Fort Bragg. Próby mają wystartować w styczniu 2021 roku i potrwać sześć miesięcy.

Według zapowiedzi US Army w Fort Bragg znajdą się w sumie dwadzieścia cztery prototypowe wozy zbudowane przez dwa koncerny: BAE Systems Land & Armaments LP i General Dynamics Land Systems. W czasie prób poligonowych wojskowi sprawdzą siłę ognia, ochronę balistyczną i mobilność na polu walki. Program – jak większość – notuje pewne opóźnienia. W czerwcu 2019 roku zapowiadano bowiem, że pojazdy trafią na miejsce w marcu 2020 roku i rozpoczną próby niezwłocznie, do czego ostatecznie nie doszło.



Pierwsze kontrakty przyznano w grudniu 2018 roku, a ich przedmiotem było wykonanie prac inżynierskich, a następnie produkcja i rozwój wozów bojowych. Kontrahenci obowiązali się również do niezwłocznego opracowania prototypu i zrealizowania początkowej produkcji małoseryjnej.

W roku budżetowym 2022 wybrana zostanie zwycięska konstrukcja i przyznany pierwszy kontrakt na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej. W tym etapie powstanie dwadzieścia sześć czołgów lekkich, osiem prototypów przebudowanych będzie do wersji zasadniczej. Ponadto US Army zachowa prawo do skorzystania z opcji na kolejne dwadzieścia osiem pojazdów.

Głównym założeniem programu MPF jest wypełnienie luki ogniowej pomiędzy kołowymi pojazdami M1128 Mobile Gun System uzbrojonymi w armatę M68A2 kalibru 105 milimetrów a czołgami M1 Abrams (z którymi będą współpracować). Przyszły czołg lekki otrzyma armatę kalibru 105 milimetrów i współosiowy karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra, a w dalszej perspektywie – aktywny system ochrony pojazdu. US Army zamierza pozyskać minimum 504 wozy. Dostawy rozpoczną się w 2025 roku.

Zobacz też: Niger planuje podwoić liczbę żołnierzy w ciągu pięciu lat

(army.mil, breakingdefense.com)

General Dynamics Land Systems