Departament Obrony Stanów Zjednoczonych przyznał pierwsze kontrakty w programie lekkiego wozu wsparcia ogniowego (Mobile Protected Fire, MPF) koncernowi General Dynamics Land Systems i przedsiębiorstwu BAE Systems. Przedmiotem umów jest wykonanie prac inżynierskich, a następnie produkcja i rozwój wozów bojowych. Kontrahenci zobowiązali się również do niezwłocznego opracowania prototypu i zrealizowania początkowej produkcji małoseryjnej.

BAE Systems otrzymało niemal 376 milionów dolarów na opracowanie i produkcję dwunastu prototypów MPF. Zamówienie zrealizują zakłady BAE Systems w Aiken w Południowej Karolinie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i Yorku w Pensylwanii. Rywalizować z brytyjskim podmiotem będzie General Dynamics Land Systems, które ma do dyspozycji 335 milionów dolarów na finansowanie swoich działań w tym projekcie.

US Army zamierza pozyskać wozy bojowe dla brygadowych zespołów bojowych piechoty (IBCT). Nowe amerykańskie pojazdy mają być uzbrojone w armaty kalibru 105–120 milimetrów. Dwa podstawowe kryteria programu MPF to zdolność do precyzyjnego rażenia celów i szybkiego przemieszczania się, szczególnie w trudnych warunkach terenowych.

Amerykańskie wojska lądowe kupią dwadzieścia cztery prototypy MPF. Według przyjętego harmonogramu dostawy rozpoczną się za czternaście miesięcy i potrwają nie dłużej niż pięć miesięcy. Później przejdą testy, w szczególności zbadane zostaną siła ognia, mobilność i przeżywalność na polu walki. Zwycięzcę poznamy dopiero w 2022 roku.

Następnie odbędzie się faza produkcji małoseryjnej, w której ramach US Army pozyska dwadzieścia sześć pojazdów oraz będzie mogła skorzystać z opcji kupna kolejnych dwudziestu ośmiu i ośmiu wozów prototypowych przebudowanych do wersji zasadniczej. Docelowo do brygadowych zespołów bojowych piechoty mają trafić 504 lekkie wozy wsparcia ogniowego. Na stanie każdego z nich ma znaleźć się czternaście pojazdów. Gotowość operacyjna Mobile Protected Fire w pierwszym brygadowym zespole bojowym zakładana jest na 15 października 2025 roku.

Zmodernizowana wersja wozu wsparcia bezpośredniego M8 Buford od BAE Systems waży od 19 do 24 ton, zależnie od poziomu opancerzenia. W najlżejszym wariancie możliwy jest jego desant na spadochronie z samolotu C-130. W najcięższym zaś trzy takie pojazdy zmieszczą się w ładowni samolotu transportowego C-17. Uzbrojony jest w armatę M35 kalibru 105 milimetrów z automatem ładowania, który pozwolił na zredukowanie załogi do trzech żołnierzy.

Amerykański koncern z kolei zaoferował czołg lekki Griffin, wynik integracji podwozia wykorzystywanego w bojowych wozach piechoty Ajax z wieżą stosowaną w czołgach M1A1/M1A2 Abrams i uzbrojoną w armatę XM360 kalibru 120 milimetrów.

Zobacz też: Kolejne Abramsy dla Maroka

(army.mil)

materiały prasowe BAE Systems