Sprawna logistyka jest podstawą prowadzenia wojny. Rozumiejąc ten fakt i konieczność dbania o zaplecze logistyczne, US Army zdecydowała się opracować nową generację samochodów ciężarowych. W ramach programu CTT (Common Tactical Truck) przyznano czterem spółkom – Oshkosh Defence, Mack Defence, Navistar Defence oraz konsorcjum Rheinmetall i GM Defence – kontrakty o łącznej wartości 24,3 miliona dolarów na opracowanie prototypów.

Program zakłada opracowanie nowego ciągnika mającego zastąpić ciężkie i średnie ciągniki siodłowe M915 i M1088. Dodatkowo powstać ma następca ciężkiej taktycznej ciężarówki HEMTT i spaletyzowanego systemu ładowania PLS. Każda z firm zbuduje po trzy prototypy każdego z pojazdów. Ocena dostarczonych prototypów rozpocznie się na początku przyszłego roku. W ramach pierwszej fazy programu może powstać nawet 5700 pojazdów o łącznej wartości około 5 miliardów dolarów. Ostateczna decyzja o zwycięzcy postępowania ma zapaść w 2026 roku.



– CTT przypomina projekt Liberty Truck, ciężarówki produkowanej przez wojska lądowe Stanów Zjednoczonych podczas pierwszej wojny światowej – mówił generał brygady Samuel Peterson, dyrektor wykonawczy programu. – Program CTT można postrzegać jako Liberty Truck XXI wieku, ponieważ podobnie będzie dążył do usprawnień w zakresie logistyki, eksploatacji i szkolenia.

Peterson dodał, że rodzina CTT będzie charakteryzować się otwartą, modułową konstrukcją oraz tożsamymi podzespołami w całej flocie, co zaowocuje usprawnionym łańcuchem dostaw i obniży koszty eksploatacji w całym cyklu życia. Łącznie zakupionych może zostać nawet 40 tysięcy ciężarówek o wartości 14 miliardów dolarów.

W komunikacie US Army możemy przeczytać, że program CTT ma na celu zbudowanie floty samochodów ciężarowych zintegrowanych z komercyjnymi rozwiązaniami technicznymi, takimi jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Ciężarówki mają być przygotowane do przyszłej przebudowy jako pojazdy autonomiczne oraz cechować się wysokim współczynnikiem cyfryzacji i przeżywalności.



Zawiązane latem ubiegłego roku konsorcjum Rheinmetall Vehicles i GM Defence, zaprezentowało wojskowy samochód ciężarowy MAN Military Vehicle HX3-CTT. Proponowana ciężarówka stanowi nowy model rodziny HX, używanej już przez siły zbrojne wielu krajów. Poprzednie generacje sprawdziły się w różnych warunkach klimatycznych i konfliktach zbrojnych. HX3-CTT może powstać w kilku wariantach przeznaczonych od transportu ładunków po cysterny i ciągniki siodłowe, w układach napędowych od 4 × 4 do 10 × 10.

– Jesteśmy zaangażowanymi partnerami wojsk lądowych, wnosimy ogromne możliwości operacyjne w połączeniu z zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa, dzięki czemu żołnierze mogą bezpiecznie i skutecznie realizować swoje zadania – mówił Matthew Warnick, dyrektor American Rheinmetall Vehicles. – Razem nasz zespół dostarczy ewolucyjną ciężarówkę, która wykorzysta komercyjne atuty naszych partnerów, Rheinmetall MAN Military Vehicles i General Motors, oraz wspólne cechy projektu HX3-CTT.

Główny dostawca ciężarówek dla wojsk amerykańskich, spółka Oshkosh Defence, zdecydowała się wykorzystać sprawdzoną i przetestowaną w boju rodzinę Family of Heavy Tactical Vehicles (FHTV). W tym celu spółka dostarczy zmodernizowaną i dostosowaną do postępowania CTT wersję pojazdu FHTV. Konstrukcja pozwala na montaż wielu modułów misji przy minimalnych zmianach w pojeździe. Dodatkowo od wielu lat producent współpracuje z wojskiem przy rozwoju pojazdów FHTV.



– Od prawie pięćdziesięciu lat jesteśmy zaufanym dostawcą taktycznych pojazdów kołowych amerykańskich wojsk lądowych. Rozumiemy złożoność pola bitwy i wymagania, jakie walka może nałożyć na flotę pojazdów. Żaden inny producent nie może tego powiedzieć – chwalił się Pat Williams, dyrektor ds. programów w Oshkosh Defence. – Ta wiedza, w połączeniu z naszymi umiejętnościami inżynierskimi, umożliwia nam dostarczanie najbardziej wydajnych i opłacalnych CTT.

Również Mack Defense zdecydował się na modyfikację znajdującej się już w linii ciężarówki M917A3, opartej na komercyjnym modelu Mack Granite. Podstawowy projekt CTT, systemy ram, kabina bez opancerzenia, elektronika i silnik mają pochodzić z pierwowzoru. Cała gama pojazdów Macka będzie zoptymalizowana dla US Army. Ostatnia spółka dopuszczona do dalszego etapu postępowania – Navistar Defence – w ofercie ma liczne pojazdy ciężarowe aż po MRAP-y MaxxPro. W komunikacie producenta nie wspomniano jednak, jaki pojazd weźmie udział w postępowaniu.

Zobacz też: Węgry zainteresowane Żelazną Kopułą – ale czy zainteresowanie jest poważne?

US Air Force / Senior Airman Charles Rivezzo