Ukraiński producent samochodów KrAZ poinformował o dostawie do nieujawnionego państwa afrykańskiego drugiej partii pojazdów Shrek. Są to opancerzone wozy klasy MRAP. Shrek został zbudowany na podwoziu wozu terenowego KrAZ-5233, ma podwozie ukształtowane w kształt litery V i zapewnia ochronę balistyczną na drugim poziomie według normy STANAG 4596.

Przedstawiciele kupującego kilka razy wizytowali ukraińską fabrykę. Za pierwszym razem zapoznawali się z możliwościami produkcyjnymi, produktami dostępnymi od ręki i nowymi projektami. Później uczestniczyli w próbach fabrycznych przed załadowaniem pojazdów na statek i potwierdzili zgodność Shreków z umową.

Pojazdy Shrek mogą być wykorzystywane przez patrole rozminowywania, saperów zajmujących się konkretną wykrytą miną, improwizowanym ładunkiem wybuchowym lub innym zagrożeniem związanym z materiałami wybuchowymi. Na wyposażeniu pojazdu jest między innymi teleskopowy wysięgnik długości dwudziestu metrów, który umożliwia załodze zajmowanie się podejrzanym obiektem z bezpieczniejszej odległości i zza pancerza pojazdu.

W środku umieszczono monitory wyświetlające obraz z kamer na wysięgniku. Na samochodzie zamontowano także amerykański system wykrywania min składający się z kamery wysokiej rozdzielczości, specjalnego oświetlenia i chwytaka.

Pojazd uzyskał certyfikat ochrony balistycznej na poziomie 2 według normy STANG 4569, co oznacza, że pancerz wytrzyma bezpośrednie trafienie pociskami kalibru 7,62 milimetra z odległości trzydziestu metrów, a także ochroni załogę przez odłamkami. Ochrona przeciwminowa została ustalona na poziomie I w rejonie kół i na poziomie II a/b pod kadłubem. Oznacza to wytrzymałość na eksplozję ładunku odpowiadającego 6 kilogramom trotylu pod podwoziem.

Istnieje też trójosiowa wersja o nazwie – jakżeby inaczej – Fiona.

Zobacz też: Finowie zamawiają PMPV Misu do testów

(Ukrainian Defense Review Jul-Sep 2019)

Artemis Dread, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International