Airbus otrzymał wiążące zamówienie na wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący A330 MRTT od OCCAR, europejskiej organizacji zarządzającej programami zbrojeniowymi. Zamówienie jest następstwem decyzji Luksemburga o zwiększeniu udziału w programie wielonarodowej floty samolotów MRTT (Multinational MRTT Fleet – MMF) przy znacznym wzroście zakontraktowanych godzin lotu – z 200 do 1200 godzin rocznie.

Zakup dodatkowego samolotu następuje w drodze częściowego wykorzystania opcji na trzy maszyny pierwotnie zawartej w umowie dostawy A330 MRTT dla MMF. Po jego dostawie flota wielonarodowej jednostki zwiększy się do dziewięciu A330 MRTT. Samolot zostanie skonfigurowany do zadań latającej cysterny, transportu pasażerów i ładunku oraz ewakuacji medycznej.

Nowe zamówienie następuje tuż po dostawie pierwszych dwóch A330 MRTT, przeprowadzeniu szkoleń użytkowników i rozpoczęciu działań operacyjnych przez wielonarodową jednostkę lotniczą. Dodatkowe samoloty zapewnią większą dostępność floty MMF, co umożliwi zaangażowanym w program MMF krajom zaspokojenie potrzeb w dziedzinie tankowania w powietrzu, transportu strategicznego i ewakuacji medycznej.

Program MMF jest finansowany przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy, mające wyłączne prawo do korzystania ze statków powietrznych należących do NATO w ramach umowy dzielenia się zasobami. Europejska Agencja Obrony zainicjowała program MMF w 2012 roku.

OCCAR zarządza procesem zakupu samolotów i pierwszymi dwoma latami ich obsługi technicznej. Po początkowej fazie wdrożenia maszyn odpowiedzialność za całkowite zarządzanie ich eksploatacją przejmie NSPA – Agencja Wsparcia i Zamówień NATO.

Zobacz też: Pierwsze dostawy bomb kupionych przez NATO

(Informacja prasowa)

Airbus