Czechy podjęły decyzję o dołączeniu do międzynarodowego programu współdzielenia floty latających cystern Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF). Celem programu zainicjowanego przez Holandię i Luksemburg jest zwiększenie dostępności latających cystern dla sił powietrznych poszczególnych krajów europejskich i zmniejszenie zależności od amerykańskich powietrznych tankowców.

Tym samym liczba uczestników programu MMF zwiększyła się do sześciu państw. Poza Czechami są to Holandia, Belgia, Luksemburg, Niemcy i Norwegia. W ramach programu MMF zamówiono osiem samolotów A330 MRTT, ale wraz z dołączaniem kolejnych państw możliwe jest dalsze zwiększenie zamówień. Pierwsze trzy maszyny znajdują się w fabryce Airbusa w Getafe, gdzie są poddawane procesowi militaryzacji. Pierwsze dwie mają być dostarczone odpowiednio w maju i czerwcu 2020 roku.

Chociaż głównym zadaniem samolotów będzie tankowanie powietrzne, będą mogły być wykorzystane również do transportu ludzi i ładunków oraz do ewakuacji medycznej.

Program MMF jest wspierany przez NATO i Unię Europejską i jest przykładem efektywnej kooperacji obu instytucji. Samoloty będą własnością NATO, a są kupowane poprzez organizację OCCAR, zajmującą się zarządzaniem kooperacyjnymi programami zbrojeniowymi.

Zobacz też: No one kicks ass without gas

(nato.int)

Laurent Errera, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic