Według serwisu Military.com w trakcie prowadzonej przez Pentagon serii audytów odnaleziono magazyn lotniczych części zamiennych US Navy, o którego istnieniu marynarka nie miała pojęcia. W zapomnianym budynku w Jacksonville na Florydzie znajdowały się warte 126 milionów dolarów elementy samolotów F-14, P-3 i P-8. Część z tych zasobów już w ciągu kilku tygodni udało się ponownie wprowadzić do obrotu, zaoszczędzając na tym 20 milionów dolarów.

Znalezisko okazało się o tyle cenne, że P-8A Poseidony właśnie wchodzą do coraz szerszego użytku w US Navy. P-3C Oriony, choć zakończyły służbę operacyjną, nadal są używane w niewielkiej liczbie. Na ironię zakrawa zaś fakt, że odnaleziono części wycofywanych kilkanaście lat temu F-14. Tomcaty, które nie trafiły do muzeów, cięto bowiem na fragmenty i złomowano, aby wyeliminować ryzyko trafienia ich w ręce wciąż używającego tego typu maszyn Iranu.

Nie jest to, niestety, pierwszy taki przypadek. Jak podaje strona internetowa Federal News Network, kilka miesięcy wcześniej w okolicach San Diego w Kalifornii odnaleziono analogiczny „nieistniejący” magazyn, tym razem z wartymi 26 milionów dolarów częściami do samolotów E-2C i F/A-18. Po ich wprowadzeniu do systemów informatycznych US Navy udało się wykorzystać poszukiwane przez serwis elementy warte 19 milionów dolarów.

Wcale nie mniej interesujące wydają się wnioski z kontroli cywilnych podmiotów, których zadaniem miało być składowanie części zamiennych dla lotnictwa US Navy. Czasem w trakcie wykonywania działań przez inspektorów okazywało się, że firmy mają te podzespoły i wiedzą, że je mają, nie mają natomiast pojęcia o tym, gdzie ich szukać, gdyż nie widzą ich w swoich systemach.

Logistyczny bałagan nie jest domeną wyłącznie lotnictwa marynarki. Przykładowo w bazie sił powietrznych Hill w stanie Utah podczas podobnej kontroli odnaleziono warte 53 miliony dolarów silniki pocisków rakietowych w perfekcyjnym stanie, które błędnie opisano jako niesprawne. Były też przypadki, gdy ponad 100 uszkodzonych łopat do śmigłowców Black Hawk przechowywano jako pełnowartościowe albo dawno wyburzone magazyny nadal widniały w ewidencji.

Zobacz też: Producent oszukiwał na częściach do F-15

(military.com, federalnewsnetwork.com)

US Navy / Yeoman 2nd Class Breanna Ancheta