Połodniowokoreańska agencja zakupów uzbrojenia (DAPA) poinformowała o zakończeniu rozwoju systemu artyleryjskiego EVO-105 kalibru 105 milimetrów. Ostatnie prace miały na celu przede wszystkim poprawę jej mobilności i systemu kierowania ogniem. Prowadzono je wspólnie z przedsiębiorstwem Hanhwa Techwin.

W oświadczeniu DAPA możemy przeczytać, że samobieżną haubicę EVO-105 oceniono jako gotową do służby. W ostatnich testach miała poradzić sobie ze stawianymi przed nią wymaganiami. W związku z powyższym produkcja seryjna rozpocznie się w 2018 roku i niezwłocznie trafią one do służby w jednostkach liniowych.

Samochodowy system artyleryjski łączy w sobie podwozie pięciotonowego opancerzonego pojazdu KIA KM500 w układzie 6 × 6 i haubicy holowanej M101 o donośności jedenastu kilometrów. Koncepcję opracowano w 2009 roku, zaś pierwszą wersję pokazano w 2011 roku. Według pierwszych planów EVO-105 miały trafić do służby już w 2017 roku, ale projekt uległ przynajmniej rocznemu opóźnieniu.

EVO-105 dysponuje w pełni zautomatyzowanym systemem kontroli ognia oraz systemem nawigacji wraz z odbiornikiem GPS. Odpowiadają one za realizację tak zwanej taktyki shoot and scoot, polegającej na odpaleniu pocisku i natychmiastowej zmianie pozycji ogniowej. Pierwszy pocisk może być wystrzelony w czasie krótszym od jednej minuty od zajęcia pozycji. Ładowana jest ręcznie, zaś liczba żołnierzy obsługi uległa redukcji z dziewięciu do pięciu.

Boki pojazdu zabezpieczają płyty ochronne, a opancerzenie przedziału załogi zabezpiecza przed pociskami broni małego kalibru i odłamkami pocisków artyleryjskich. Do samoobrony służy karabin maszynowy kalibru 12,7 milimetra, zamontowany na podstawie umieszczonej na dachu kabiny. Stanowisko strzeleckie jest częściowo osłonięte płytami pancernymi.

Zobacz też: Południowokoreańska tarcza antyrakietowa już blisko

(janes.com, armyrecognition.com)

Republic of Korea Armed Forces, na licencji