Rheinmetall Defence poinformował 20 października o utworzeniu partnerstwa strategicznego o nazwie Team Lynx. Triumwirat składać się będzie z przedsiębiorstw American Rheinmetall Vehicles (amerykański oddział niemieckiej spółki), Textron Systems i Raytheon Technologies, wspieranych przez kilka innych podmiotów z branży zbrojeniowej. Team Lynx ma zaoferować amerykańskim wojskom lądowym nowy wariant bojowego wozu piechoty Lynx KF41 w ramach programu Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV).

Działania nowego podmiotu będą mają wyeliminować błędy, przez które wcześniej nie udało się zmieścić w terminie składania ofert. Textron Systems zapewni rozwiązania dotyczące technologii robotycznych systemów lądowych. Atutem ma być też fakt, że w Slidell w stanie Luizjana istnieją zakłady tego przedsiębiorstwa znane z produkcji wielu typów pojazdów opancerzonych.

Co ciekawe, nie poinformowano, czym tak naprawdę ma charakteryzować się nowy wariant KF41. Poprzestano na ogólnikach związanych z konstrukcją, w tym modułowości i otwartej architekturze zabudowanych systemów. Rheinmetall Defence zapewnia o wysokich zdolnościach pojazdu w zakresie ochrony załogi, mobilności i systemów uzbrojenia.

Poprzednią procedurę zakupu – w której rywalizowały początkowo General Dynamics Land Systems, Raytheon-Rheinmetall i BAE Systems – anulowano w połowie stycznia. Okazało się bowiem, że ani jedno przedsiębiorstwo nie było w stanie sprostać ustalonym wymaganiom. Lynksa KF41 z dalszego udziału w programie wykluczono 4 października 2019 roku, gdyż konsorcjum Raytheon-Rheinmetall Land Systems nie zmieściło się w terminie dostawy prototypu na poligon Aberdeen Proving Ground w stanie Maryland. GDLS nie dostosowało oferty do wymagań US Army. W szczególności dotyczyło to wymogu transportu dwóch – w pełni uzbrojonych – pojazdów w ładowni samolotu transportowego C-17 Globemaster III.

Program dość szybko wznowiono na nowych zasadach. Zamiast szczegółowych wymagań postawiono na sformułowanie listy dziewięciu ogólnych cech charakterystycznych, które będą doprecyzowane w drodze negocjacji z producentami. Potem pojawi się decyzja odnośnie do terminów realizacji programu, w tym okresu prac inżynieryjnych i dalszego rozwoju, etapu produkcji małoseryjnej i dostaw pojazdów, a także ich wdrożenia do służby, które początkowo zaplanowano na 2026, a obecnie na 2028 rok.

Zobacz też: Bundeswehra rozważa wycofanie Pumy ze służby

(breakingdefense.com)

Rheinmetall