Portal Defence News poinformował, że US Army wykluczyła Lynksa KF41 z dalszego udziału w programie Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV), w którego ramach Waszyngton dąży do pozyskania następców bojowych wozów piechoty M2/M3 Bradley. Tym samym w programie pozostaje tylko jedno przedsiębiorstwo: General Dynamics Land Systems. Wcześniej – w czerwcu 2019 roku – z programu wycofało się BAE Systems, które mogło zaoferować aż dwa pojazdy: CV90 Mk IV lub Bradleya NG.
Do tej pory oficjalnie mówiło się o dwóch pewnych oferentach: niemieckim koncernie Rheinmetall i General Dynamics Land Systems. Niemcy kilka dni temu wespół z amerykańskim Raytheonem utworzyli spółkę joint venture Raytheon Rheinmetall Land Systems LLC. Wydawać by się mogło, że jest to silne podbudowanie pozycji przedsiębiorstwa z Niemiec. Jak się okazało – bynajmniej.
Służba prasowa US Army nie skomentowała dyskwalifikacji i ograniczyła się do przesłania krótkiego oświadczenia na zapytanie Defence News. Oświadczono, że proces składania ofert upłynął 1 października i że obecnie są one rozważane. Według pierwotnych założeń proces oceny złożonych ofert ma zakończyć się wyborem dwóch przedsiębiorstw, które otrzymałyby kontrakty na konstrukcję i dostawę czternastu prototypów do testów. Etap wymagających prób doprowadziłby do wyłonienia zwycięzcy. Dowództwo amerykańskich wojsk lądowych zakłada rozpoczęcie wymiany Bradleyów na nową platformę w 2026 roku.
Potwierdzeniem dyskwalifikacji Lynksa ma być fakt, że jedyny prototyp pojazdu znajduje się w zakładach Rheinmetall Landysteme w Unterlüß w Dolnej Saksonii. Do 1 października powinien był się znaleźć w Aberdeen Proving Ground w stanie Maryland.
Dyskwalifikacja Rheinmetalla oznacza, że nie ma innej oferty niż złożona przez GDLS. Zainteresowane rywalizacją było również południowokoreańskie przedsiębiorstwo Hanwha, ale ostatecznie nie zdecydowała się na przedstawienie swojej propozycji: bojowego wozu piechoty AS21 Redback.
Źródła branżowe podają jednak, iż kilka firm chciało konkurować i prosiło o przedłużenie terminu składania ofert o dziewięćdziesiąt dni. Jedną z nich był Rheinmetall, który chciał przedłużenia o minimum cztery tygodnie. Dodatkowy czas miał umożliwić spełnienie wymagań. Niemcy prawdopodobnie nie uzyskali potrzebnych zgód od lokalnych władz miejskich na przewóz pojazdu drogami lub koleją, a następnie transportem lotniczym.
Determinacja niemieckiego przedsiębiorstwa była wyraźna, gdyż zaoferowało też przekazanie gotowego wozu US Army w Niemczech do 1 października. Oba wnioski odrzucono.
Obecnie program OMFV zawieszono do czasu przegłosowania przez Kongres uchwały, która umożliwi uruchomienie kolejnego etapu. US Army planowała rozpocząć go w pierwszym kwartale nowego roku budżetowego.
Co ciekawe, GDLS nie ujawniło żadnych szczegółów swojej oferty – demonstratora technologii bojowego wozu piechoty Griffin III – choć złożyło ją już 27 września. Podano jedynie, że proponuje nowy wóz bojowy zbudowany specjalnie dla wymagań programu OMFV. Znacznym przełomem ma być wykorzystanie nowej armaty automatycznej kalibru 50 milimetrów jako uzbrojenia głównego. Przedstawiciele GDELS zapewniają, że nowe uzbrojenie da zupełnie nowe możliwości w porównaniu z obecnie używanymi słabszymi armatami kalibrze od 20 do 40 milimetrów.
Zobacz też: Lynx KF41 i AS21 Redback w finale Land 400 Phase 3
(defensenews.com)