Minister obrony Linda Reynolds i minister przemysłu obronnego Melissa Price oficjalnie potwierdziły, że o zwycięstwo w programie pozyskania następców australijskich transporterów opancerzonych M113SA4 – Land 400 Phase 3 – powalczą niemiecki Lynx KF41 i południowokoreański AS21 Redback. W pokonanym polu pozostali dwaj inni konkurenci: CV90 Mk. IV proponowany przez BAE Systems i Ajax od General Dynamics Land Systems (GDLS).

– Te zaawansowane pojazdy zapewnią nowy poziom ochrony, siłę ognia, mobilność i lepszą łączność – powiedziała minister Reynolds. – Ten projekt zapewni australijskim siłom zbrojnym zupełnie nowe zdolności, a poprzez współpracę z lokalnym przemysłem obronnym doprowadzi do jego rozwoju.

Nie znamy jeszcze szczegółów australijskiego wyboru, w tym uzasadnienia, dlaczego do następnej fazy programu – Risk Mitigation Activity – trafiły właśnie Lynx KF41 i AS21 Redback. Oficjalnie pojazdy te wykazały największą zgodność ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Ich wybór ma nieść proporcjonalnie najmniejsze ogólne ryzyko i stanowić lepszą perspektywę na przyszłość.

Nieoficjalnie mówi się, że taki skład tak zwanej krótkiej listy to tylko przystanek Rheinmetalla na drodze do zwycięstwa w kolejnym australijskim przetargu. Podkreśla się niedojrzałość konstrukcji z Korei Południowej, choć do czasu wyboru ma ona jeszcze dwa lata na dopracowanie. Jak na razie wydaje się, że Lynx KF41 ma zdecydowaną przewagę, także jeśli chodzi o wspólność niektórych elementów z Boxerem, zwycięzcą drugiej fazy programu Land 400.

W ramach kolejnego etapu oferenci w ciągu dwunastu miesięcy dostarczą po trzy pojazdy, które posłużą do testów. Podczas kolejnego dwunastomiesięcznego okresu pojazdy przejdą próby terenowe, w tym mobilności i ogniowe. Prawdopodobnie już na samym początku jeden wóz od każdego podmiotu zostanie przeznaczony na testy balistyczne i odporności minowej. Przyszły australijski bojowy wóz piechoty wybrany będzie pod koniec 2021 roku.

Warto przypomnieć, że wymagania programu znanego także pod kryptonimem Mounted Close Combat Capability określają następcę australijskich M113 jako wóz o trakcji gąsienicowej z wieżą załogową. Ponadto ma przewozić minimum sześciu żołnierzy desantu i być zdolny do strategicznego rozmieszczenia przez dwa śmigłowcowce desantowe typu Canberra, należące do Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej, lub przerzutu przez samolot transportowy C-17A Globemaster III.

Zobacz też: Australia prawdopodobnie wróci do programu haubic samobieżnych

(defenceconnect.com.au, edrmagazine.eu, Defence Technology Review)

Rheinmetall