Teheran zaprezentował nową wersję produkowanej lokalnie kołowej haubicy samobieżnej HM 41 kalibru 155 milimetrów. Pierwszy prototyp haubicy z napędem własnym pojawił się marcu 2011 roku. Wykorzystywano wówczas podwozie MAN w układzie 6 × 6. Aktualna wersja składa się z haubicy holowanej HM 41 i podwozia samochodowego Iveco Trakker z napędem 6 × 6.

Haubica HM 41 kalibru 155 milimetrów określana jest w Iranie jako lepsza wersja amerykańskiej haubicy z rodziny M114. Wyglądem przypomina południowokoreańską KH179, opracowaną przez przedsiębiorstwo Hyundai Wia. Zgodnie ze specyfikacją techniczną podawaną przez Irańczyków ma donośność 30 kilometrów i szybkostrzelność na poziomie czterech pocisków na minutę. Wyposażona jest w hamulec wylotowy w celu zmniejszenia odrzutu przy wystrzale, mechanizm zamka jest typu śrubowego.

HM 41 jest zamontowany z tyłu podwozia samochodu ciężarowego z możliwością prowadzenia ognia bezpośredniego i pośredniego. W pozycji bojowej w celu zapewnienia stabilniejszej platformy żołnierze obsługujący haubicę opuszczają umieszczony z tyłu spory lemiesz. Specjalnie do tego typu haubicy irański przemysł obronny opracował w 2012 roku kierowaną laserowo amunicję Basir, którą określa się jako zbliżoną do 30F39 Krasnopol. Według źródeł irańskich pierwsze strzelania z tej amunicji potwierdziły zdolność do rażenia celów na odległość dwudziestu kilometrów.

HM 41 w wersji holowanej była oferowana na eksport. Do tej pory nie ma jednak zainteresowania ze strony potencjalnych nabywców. Być może zmieni się to teraz – po integracji HM-41 z nowym podwoziem.

Zobacz też: Iran ujawnił nowy sprzęt wojskowy

(armyrecognition.com)

DoDMedia, domena publiczna