Klucz niemieckiego lotnictwa morskiego będzie jesienią operował z portugalskiej fregaty Corte-Real typu Vasco da Gama (MEKO 200PN). Misja będzie realizowana od 10 listopada do 3 grudnia. W najbliższym czasie ma zostać podpisane formalne porozumienie w tej sprawie.

Na portugalskiej fregacie zagości śmigłowiec Westland Sea Lynx Mk 88A należący do Marinefliegergeschwader 5 (MFG 5) z bazy Nordholz w Dolnej Saksonii. Do jego pilotowania i obsługi zostanie przydzielonych siedemnaście osób personelu, w tym dwóch portugalskich pilotów, którzy obecnie w ramach wymiany międzynarodowej służą w MFG 5.

Będzie to pierwszy przypadek bazowania zagranicznego śmigłowca na portugalskiej fregacie. Celem takiej operacji jest dalsze zacieśnianie więzi i zwiększenie interoperacyjności między obiema flotami. Przygotowania do misji rozpoczęły się już w połowie 2019 roku od rozmów między ministrami obrony obu państw i wizytami technicznymi.

Od 30 lipca do 9 stycznia 2021 roku fregata Corte-Real będzie okrętem flagowym 1. Stałego Zespołu Morskiego NATO (Standing NATO Maritime Group 1). W tym czasie zespół będzie operował na Morzu Północnym, Bałtyku i północnym Atlantyku.

Niemiecka marynarka wojenna jest w trakcie analizowania możliwości zastąpienia śmigłowców Westland Lynx Mk 88A, które są przeważnie wykorzystywane jako maszyny pokładowe. Rozważane są różne kombinacje śmigłowców załogowych i bezzałogowych, ale jest jeszcze za wcześnie na mówienie o konkretnych liczbach i rozwiązaniach. Śmigłowce Lynx weszły do służby na niemieckich okrętach w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku.

Zobacz też: Kłopoty nowozelandzkich NH90

(janes.com)

Steve Lynes, Creative Commons Attribution 2.0 Generic