Niemiecka marynarka wojenna jest w trakcie analizowania możliwości zastąpienia śmigłowców AgustaWestland Lynx Mk 88A, które są przeważnie wykorzystywane jako maszyny pokładowe. Rozważane są różne kombinacje śmigłowców załogowych i bezzałogowych, ale jest jeszcze za wcześnie na mówienie o konkretnych liczbach i rozwiązaniach.

Śmigłowce Lynx weszły do służby na niemieckich okrętach w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku, a na początku kolejnego stulecia przeszły modernizację do wersji Mk 88A. Według komandora René Leviena, specjalisty zwalczania okrętów podwodnych w sztabie niemieckiej marynarki, ich silniki oraz awionika staną się przestarzałe około 2025 roku. Aby nowe śmigłowce osiągnęły do tego czasu gotowość operacyjną pierwsze sztuki muszą być dostarczone najpóźniej w 2023 roku.

Głównym kryterium wyboru będą zdolności do zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, a najpoważniejszymi kandydatami są NH90 i AW159 Wildcat. Ten pierwszy jest już używany przez niemiecka marynarkę w wersji transportowej i ratowniczej. NH90 zastąpiły w tych rolach śmigłowce Sea King. Wybór NH90 ma tę zaletę, że są sprawdzone, a logistyka byłaby tańsza i usprawniona. Natomiast wybór AW159 da szansę na zaangażowanie niemieckiego przemysłu w kooperację z Wielką Brytanią. Niemcy mieli okazję zapoznać się z tymi śmigłowcami z bliska w kwietniu tego roku, gdy AW159 był przez pewien czas zaokrętowany na fregacie Lübeck w ramach ćwiczeń.

(janes.com)

Steve Lynes, Creative Commons Attribution 2.0 Generic