Holenderska agencja do spraw zamówień wojskowych poinformowała 17 września o podpisaniu umowy z koncernem BAE Systems w sprawie integracji aktywnego systemu ochrony pojazdów (ASOP) Iron Fist z bojowymi wozami piechoty CV9035NL. Do tej pory Koninklijke Landmacht testowało system na pojazdach tego typu. Nie ujawniono jednak wartości kontraktu, ale wiadomo, że będzie on częścią większej modernizacji CV9035NL.

Produkt przedsiębiorstwa Elbit Systems (a właściwie jeszcze Israeli Military Industries) wygrał rywalizację z pięcioma innymi zestawami ASOP. Holandia stanie pierwszym państwem członkowskim Sojuszu Północnoatlantyckiego integrującym bojowe wozy piechoty z ASOP typu hard-kill. Holenderskie pojazdy tego typu miały już możliwość zakłócania układów naprowadzania nadlatujących pocisków (soft-kill).

Holendrzy podjęli współpracę BAE Systems jeszcze w 2015 roku, ale pierwsze zasadnicze decyzje podjęto w grudniu 2016 roku. Wówczas holenderskie wojska lądowe zleciły wstępną integrację i przeprowadzenie testów systemu Iron Fist na bojowych wozach piechoty CV9035NL. W styczniu 2017 izraelskiej spółce RADA Electronics Industries przyznano kontrakt na dostawę radiolokatorów dopplerowskich CHR (Compact Hemispheric Radar), działających w paśmie S z anteną ze skanowaniem fazowym AESA, części składowych zestawów Iron Fist.

Początkowo do rozpoczęcia pełnej integracji przymierzano się na początek 2018 roku, ale rzeczywistość zweryfikowała te plany. Ogółem Koninklijke Landmacht i BAE Systems potrzebowały na to niespełna trzech lat. Teraz wstępna faza testów przeszła do historii i koncern zajmie się kompleksową instalacją systemów na pojazdach i ich dalszą integracją.

ASOP zapewni załogom CV9035NL ochronę przed zagrożeniem ze strony między innymi przeciwpancernych pocisków kierowanych. Iron Fist automatycznie wykrywa, śledzi i neutralizuje zbliżające się zagrożenia za pomocą przeciwpocisków z niewielkimi głowicami bojowymi w bezpiecznej odległości w celu ochrony pojazdu i jego załogi.

Początkowo Holandia wyposaży w Iron Fist czterdzieści cztery pojazdy, ale docelowo ASOP mają otrzymać dziewięćdziesiąt dwa pojazdy – cała eksploatowana operacyjnie flota. CV9035NL systematycznie poddawane będą dalszym remontom i unowocześnieniom, gdyż planuje się wymianę zużytych komponentów, w tym systemu zarządzania walką i kamer termowizyjnych, a także zastąpienie gąsienic stalowych gumowymi. Wartość całego programu modernizacji to minimum 250 milionów euro.

Warto zauważyć rosnącą popularność zestawów Iron Fist na świecie. W styczniu 2019 roku pokazano pierwszego Bradleya z zestawem Iron Fist w wersji lekkiej (Light Decoupled, IF-LD), w sierpniu zaś pojawiła się informacjo wyborze tej wersji dla kołowych transporterów opancerzonych Eitan.

Zobacz też: Scoutspataljon bez wsparcia. Fiasko modernizacji estońskich CV90

(janes.com)

AlfvanBeem, Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication