Wszystko wskazuje, że potwierdzą się informacje z 2017 roku o tym, że Australia jest na tyle niezadowolona ze śmigłowców Tiger ARH, że nie weźmie udziału w programie ich modernizacji do standardu Mk. III. Co więcej, australijski rząd rozesłał już zapytania o informacje w sprawie pozyskania nowych uzbrojonych śmigłowców rozpoznawczych – bo tak są klasyfikowane w Australii Tigery.

W ramach programu Land 4503 australijskie ministerstwo obrony poszukuje informacji na temat zakupu dwudziestu dziewięciu śmigłowców szturmowych. Dwadzieścia cztery mają być wykorzystywane w służbie liniowej, a pięć ma być przeznaczonych do szkolenia. Wstępna gotowość operacyjna eskadry złożonej z dwunastu maszyn powinna być osiągnięta już w 2026 roku, a osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej planowane jest na 2028 rok.

Według dostępnych informacji osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej będzie polegało ma możliwości użycia bojowego czterech śmigłowców, podczas gdy pozostałych osiem będzie wykorzystywanych do szkolenia: cztery do podstawowego szkolenia nowych pilotów, a cztery do podnoszenia kwalifikacji przez doświadczonych pilotów. Osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej będzie oznaczało możliwość wysłania dwóch eskadr po dwanaście śmigłowców na dwie niezależne operacje i wykorzystanie pozostałych pięciu śmigłowców do szkolenia.

Australijski rząd chce zrealizować program przy minimalnym ryzyku, dlatego oczekuje informacji na temat sprawdzonych i dostępnych już na rynku rozwiązań, które będą mogły być wykorzystane w konflikcie o dużej intensywności. Dodatkowo oczekuje się informacji na temat interoperacyjności proponowanych śmigłowców z samolotami bezzałogowymi.

Zobacz też: Land 400 Phase 3. Lukratywne igrzyska w Australii

(janes.com)

materiały prasowe Airbus Helicopters