Według najnowszych informacji do końca tego roku niemiecka grupa Rheinmetall ma podpisać porozumienie z rumuńskim ministerstwem finansów w sprawie sfinansowania fazy rozwojowej kołowego transportera opancerzonego Agilis 8 × 8. Ma ona kosztować rumuńskiego podatnika 234 miliony euro i być finansowana przez najbliższe trzy lata.

Agilis wspólnie z zakontraktowanymi wcześniej Piranhami V zastąpi do roku 2029 obecnie eksploatowane w armii rumuńskiej transportery opancerzone TAB-71, TAB-77 i B33 Zimbru. Transportery Agilis 8 × 8 będą produkowane w Automecanica Moreni, a docelowe zamówienie obejmie zakupu od 350 do 480 pojazdów w sześciu odmianach – kołowego transportera opancerzonego, moździerza samobieżnego, wozu dowodzenia, ewakuacji medycznej, rozpoznania chemicznego, zabezpieczenia technicznego.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Agilis ma zostać skonstruowany w oparciu o podzespoły niemieckiego KTO Boxer, ale aż 87% komponentów będzie produkowanych w Rumunii. Nowością jest też to, że kołowy transporter opancerzony ma zostać uzbrojony w armatę automatyczną Rheinmetall MK30-2 (lub jej następcę) kalibru 30 milimetrów, a nie Oerlikona KBA kalibru 25 milimetrów, która jest obecnie wykorzystywany w zmodernizowanych bojowych wozach piechoty MLI-84M Jder.

Przy zakładanym wejściu Agilisa do służby w roku 2020 producent pojazdu, Romanian Military Vehicle Systems (RVMS), przewiduje, że jego okres eksploatacyjny zakończy się w roku 2055, czyli wyniesie trzydzieści pięć lat. Produkcja transportera w Moreni ma zapewnić dodatkowych 420 miejsc pracy zarówno w joint venture, jak i w samej fabryce. Co więcej, w późniejszym okresie Automecanica, która od zeszłego roku należy w połowie do niemieckiego koncernu, ma również się zająć licencyjną produkcją samochodów ciężarowych Rheinmetall-MAN na potrzeby rumuńskich sił zbrojnych.

Zakładane dane techniczne Agilisa 8 × 8 w wersji KTO:

  • długość: 8020 milimetrów
  • szerokość (bez lusterek): 2990 milimetrów
  • wysokość: 2500 milimetrów
  • prześwit: 430 milimetrów
  • jednostka napędowa: silnik wysokoprężny Liebherr D976 A7 o mocy 619 koni mechanicznych
  • prędkość maksymalna: powyżej 100 kilometrów na godzinę
  • zasięg: powyżej 800 kilometrów
  • podjazd: 60%
  • nachylenie boczne: 30%
  • promień skrętu: 9,5 metra

Zobacz też: Rumuński Saur 3 w 2018 roku?

(hotnews.ro)

Rheinmetall