Francuzi poinformowali, że w perspektywie budżetowej na lata 2019–2025 znalazły się fundusze na modernizację 100 czołgów podstawowych AMX-56 Leclerc do wariantu XLR (Scorpion). Unowocześnienie tych pojazdów pancernych jest częścią programu Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation), który ma na celu unowocześnienie francuskich wojsk lądowych

Oprócz modernizacji Leclerców w ramach tego programu przewiduje się między innymi pozyskanie transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé MutiRôle) i kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat).

Leclerc XLR charakteryzuje się lepszą ochroną balistyczną i przeciwminową, między innymi dzięki wzmocnieniu płyty podłogowej i montażowi modułowego pancerza na wieży i kadłubie. Boki kadłuba chroni dość gruby pancerz pasywny, z tyłu zaś zamontowano pancerz klatkowy, aby ochronić przedział silnika przed granatnikami przeciwpancernymi. Francuskie czołgi uzyskają ponadto większą odporność na działanie improwizowanych urządzeń wybuchowych.

Unowocześnione czołgi otrzymają nowe urządzenia łączności radiowej (szerokopasmowej) oraz system dowodzenia i przekazywania informacji SICS. Leclerki w wersji Scorpion wejdą w skład batalionowych grup bojowych GTIA (Groupement Tactique Interarmes). Uzbrojenie pozostanie niezmienione i o sile ognia francuskiego czołgu nadal decydować będzie gładkolufowe działo CN 120-26 kalibru 120 milimetrów z rękawem termicznym, dynamicznym systemem pozycjonowania lufy i zdolnością do usuwania gazów sprężonym powietrzem. Funkcje uzbrojenia pomocniczego spełniać będzie karabin maszynowy kalibru 12,7 milimetra.

Zasadniczym celem prac modernizacyjnych jest wydłużenie resursu pojazdów, aby służyły co najmniej do 2040 roku. Dostawy zmodernizowanych pojazdów rozpoczną się najprawdopodobniej w roku 2020.

Warto przypomnieć, że modernizację Leclerców francuski dziennik Le Figaro zapowiadał już w marcu 2015 roku. Wówczas Nexter Systems miał unowocześnić dwieście tych czołgów i osiemnaście wozów zabezpieczenia technicznego DCL (Dépanneur Char Leclerc) za około 330 milionów euro.

Zobacz też: Belgia kupi Jaguary i Griffony

(armyrecognition.com)

Daniel Steger, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic