Agencja do spraw Zakupów Obronnych francuskiego ministerstwa obrony przyznała konsorcjum trzech firm – Nexter Systems, Thales i Renault Trucks Defense – kontrakt na budowę pierwszych pojazdów programu Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation). Dzięki niemu francuskie wojska lądowe otrzymają 319 kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé MutiRôle) i 20 kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat).

Umowa przewiduje również wsparcie logistyczne, począwszy od etapu produkcji aż do wprowadzenia pojazdów do służby. Pierwsze dostawy Griffonów mają ruszyć już w roku 2018, Jaguarów zaś – w 2020.

Program Scorpion

Francuskie ministerstwo obrony zadeklarowało przystąpienie do programu Scorpion 5 grudnia 2014 roku w Varces, w koszarach 93. Pułku Artylerii Górskiej. Wówczas podpisano umowę ramową o wartości 5 miliardów euro. Porozumienie przewiduje opracowanie, budowę i zapewnienie pakietu logistycznego dla kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR i kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC.

Głównym celem programu jest wprowadzenie do służby nowej generacji kołowych wozów bojowych, a także wypracowanie taktyki ich użycia przy zwiększonej świadomości sytuacyjnej załóg. Ponadto przewiduje się modernizację czołgów podstawowych Leclerc, formowanie batalionowych grup bojowych GTIA (Groupement Tactique Interarmes), wdrożenie nowych systemów łączności, wymiany informacji i planowania operacji, w tym desantowych.

Scorpion realizowany jest przez specjalnie w tym celu powołane konsorcjum, w którego skład wchodzą Nexter, Renault Trucks Défense i Thales.

Według planów sprzed blisko dwóch i pół roku zakłada się zakup prawie 2000 pojazdów za około 752 miliony euro. Armée de terre otrzyma 1722 Griffonów (ma powstać również 358 pojazdów wersji czterokołowej) i 248 Jaguarów. Te pierwsze zastąpią używane od czterdziestu lat VAB-y, zaś ciężkie pojazdy EBRC Jaguar – AMX-y 10 RC, bojowe pojazdy rozpoznawcze ERC 90 Sagaie i VAB HOT, przejmując rolę kołowych wozów wsparcia i niszczycieli czołgów.

Obecne założenia przewidują dostawę 780 Griffonów i 110 Jaguarów do 2025 roku. W ramach programu Scorpion powstanie jeszcze lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony VBMR-L (Véhicule Blindé Multi-Rôle Léger), który zastąpi w służbie lekki samochód terenowy Peugeot P4 z napędem na cztery koła.

Jaguar to wóz zwiadowczy i wsparcia ogniowego z napędem na sześć kół. Załoga jest trzyosobowa (kierowca, strzelec, dowódca). Jako moduł uzbrojenia służy opracowana przez Nexter Systems dwuosobowa wieża 40 CTAS z automatyczną armatą T-40 CTC kalibru 40 milimetrów. Uzupełnieniem uzbrojenia podstawowego jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia składający się z karabinu maszynowego FN MAG kalibru 7,62 milimetra i dwóch wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP (Missile Moyenne Portée), umieszczonych po obu stronach wieży.

Griffon to sześcio- lub czterokołowy transporter opancerzony z trzyosobową załogą, zdolny przewozić do dziesięciu żołnierzy. Uzbrojenie stanowią karabiny maszynowe kalibru 7,62 i 12,7 milimetra lub wyrzutnia granatów kalibru 40 milimetrów. Zaplanowano pięć odmian tego pojazdu: transporter opancerzony (1022 egzemplarzy), wóz dowodzenia (333), pojazd sanitarny (196), opancerzony pojazd obserwacji artyleryjskiej (117), opancerzony pojazd naprawczy (54).

Zobacz też: Francja dostarczy Gruzinom system obrony powietrznej

(armyrecognition.com)

Griffon VBMR