Wczoraj Tommy Gustafsson-Rask, prezes BAE Systems Hägglunds AB, przekazał w norweskie ręce pierwszy zmodernizowany bojowy wóz piechoty CV9030. Dzięki wnioskom wyciągniętym z działań wojsk Norwegii, Szwecji i Danii używających CV90 w Afganistanie nowa wersja pojazdu ma znacznie ulepszoną ochronę, przeżywalność, świadomość sytuacyjną i interoperacyjność. Pojazdy będą się poruszać na gumowych gąsienicach, sprawdzonych w warunkach bojowych przez wojska norweskie w Afganistanie.

Projekt CV90 dla Norwegii obejmuje dostawę floty siedemdziesięciu czterech bojowych wozów piechoty, dwudziestu jeden wozów rozpoznania, piętnastu wozów dowodzenia, szesnastu wozów inżynieryjnych, szesnastu wozów wielozadaniowych i dwóch do szkolenia kierowców, wszystkich z kompletnym wyposażeniem cyfrowym. Pojazdy wielozadaniowe mogą wykonywać różne zadania, w tym samobieżnego moździerza i logistyczne. Dostawy seryjnych maszyn rozpoczną się w styczniu 2015 roku i potrwają do roku 2017.

Norweskie zamówienie na 103 CV90, realizowane od połowy lat dziewięćdziesiątych, było pierwszym kontraktem eksportowym na te wozy. W czerwcu 2012 roku BAE Systems Hägglunds AB otrzymało od rządu Norwegii kontrakt wartości 750 milionów dolarów amerykańskich na modernizację tej floty. W ramach programu powstanie także ponad sto nowych podwozi, co zwiększy flotę norweskich CV90 do stu czterdziestu czterech pojazdów w pięciu różnych konfiguracjach.

Produkowane w Szwecji CV90 służą w krajach nordyckich – Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii – a także w Szwajcarii i Holandii. Pierwszego CV90 dostarczono do Szwecji w 1993 roku. Norweski program zwiększa liczbę zamówionych pojazdów do ponad tysiąca dwustu.

W styczniu Szwecja ogłosiła, że zamierza zmodernizować flotę swoich CV90 w ramach programu, który może potrwać do dziesięciu lat. Najnowszy wariant Armadillo jest także kandydatem w duńskim przetargu na ponad dwieście transporterów opancerzonych. Wymagania Danii dotyczą sześciu wariantów: wozu piechoty, wozu dowodzenia, wozu zabezpieczenia technicznego, ambulansu, samobieżnego moździerza i wozu inżynieryjnego.

(informacja prasowa)