Spółka Cobham poinformowała, że 13 grudnia odbyła się seria prób zasobnika do tankowania w powietrzu jej produkcji. Zasobniki WARP (Wing-mounted Aerial Refuelling Pod) zostały zamontowane na samolocie A400M.

Testy odbyły się w ramach programu certyfikacji A400M do roli latającej cysterny. W tym konkretnym dniu badano wpływ czynnika ludzkiego. W czasie lotu zrealizowano kilka scenariuszy w tym zmianę obszaru tankowania, tankowanie samolotów bez ustalonych z góry priorytetów i niezapowiedziane tankowanie większej niż przewidywano liczby samolotów. W tym ostatnim wypadku, poprzez wielokrotne podchodzenie do tankowca, sześć myśliwców symulowało grupę ośmiu samolotów.

Samolotami pobierającymi paliwo były hiszpańskie F/A-18 z centrum lotów doświadczalnych oraz 12. Skrzydła z bazy w Torrejón. W czasie prób, przez zasobniki WARP i stanowisko centralne, przetoczono łącznie ponad jedenaście ton paliwa.

Próby wypadły pomyślnie i zespół certyfikujący potwierdził możliwość wykorzystania A400M w roli latającej cysterny przy udziale standardowej dwuosobowej załogi.

Zobacz też: Airbus nie uniknie kar za A400M

(adsadvance.co.uk)

Maciej Hypś, konflikty.pl