Przedsiębiorstwo Nexter Systems dostarczy pierwsze lekkie wielozadaniowe pojazdy opancerzone VBMR-L (Véhicule Blindé Multi-Rôle Léger) w 2019 roku. Wstępną gotowość operacyjną wozu, który zastąpi w służbie lekki samochód terenowy z napędem na cztery koła Peugeot P4, zaplanowano na rok 2021.

Informacje są pokłosiem podpisanego z przedsiębiorstwami Nexter i Texelis kontraktu na dostawę VBMR-L. O sygnowaniu umowy przez francuską Dyrekcję do spraw Uzbrojenia (Direction générale de l’armement) w lutym poinformowała francuska minister obrony Florence Parly. Zakłada się budowę i dostawę 689 pojazdów VBMR-L w latach 2019–2025. Do francuskich sił zbrojnych trafić może nawet 2000 wozów tego typu.

Pierwszy kontrakt na budowę pojazdów programu Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation) podpisano w kwietniu 2017 roku. Dzięki niemu francuskie wojska lądowe otrzymają 319 kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé MutiRôle) i 20 kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat). Umowa przewiduje również wsparcie logistyczne, począwszy od etapu produkcji aż do wprowadzenia pojazdów do służby. Pierwsze dostawy Griffonów (na zdjęciu tytułowym) mają ruszyć już w roku 2018, Jaguarów zaś – w 2020.

VBMR-L to wóz z napędem na cztery koła. Waży 15 ton i ma konwencjonalny wygląd zewnętrzny z jednostką napędową z przodu. Na pokład zabiera dziesięciu żołnierzy uzbrojonych w system żołnierza przyszłości FELIN. Pojazd wyposażony będzie w urządzenia zwiększające świadomość sytuacyjną załogi, układ detekcji strzałów i dysponować będzie systemem zarządzania walką Scorpion Combat Information System (SICS). VBMR-L uzbrojony będzie w zdalnie sterowany karabin maszynowy.

Obecnie planuje się konstrukcję w kilku wariantach: patrolowej, łączności i walki elektronicznej, rozpoznawczej, ambulansu i pojazdu dowodzenia. Najwcześniej do służby trafi pojazd patrolowy, gdyż jego certyfikacja przewidziana jest na 2021 rok. Drugi i trzeci z wymienionych wariantów otrzymają certyfikaty odpowiednio rok i dwa lata później.

Zobacz też: Francja zamówiła piątą Barracudę

(janes.com)

Alexandre Zeiger, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International