Indyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że 11 stycznia o godzinie 10.02 czasu lokalnego prototyp pokładowego lekkiego samolotu bojowego LCA Tejas po raz pierwszy wylądował na lotniskowcu INS Vikramaditya. Za sterami morskiej wersji LCA zasiadł komodor Jaideep Maolankar. Nazajutrz ten sam pilot wykonał start z Vikramadityi. Tym samym pokładowy Tejas, z którym nadal wiąże się duże nadzieje, w ciągu dwóch dni pomyślnie wykonał lądowanie i start z lotniskowca, co zakończyło bardzo długi okres testów.
Manewry miały odbyć się bez żadnych przeszkód i nie wykazały usterek technicznych samoloty. Samolot pozostanie na lotniskowcu przez dziesięć dni i będzie wykonywał kolejne operacje lotnicze, w tym połączone z uzupełnieniem paliwa na pokładzie okrętu.
W ubiegłym roku w bazie lotnictwa morskiego INS Hansa przy porcie lotniczym Dabolim w stanie Goa Tejas przechodził intensywne próby, które miały przygotować maszynę, pilotów i obsługę do pierwszego lądowania na lotniskowcu. Tejas wykonał pierwsze loty z opuszczonym hakiem do lądowania, zaś później przeprowadzono próby użycia haka na lądowym stanowisku doświadczalnym z mechanizmem lin hamujących. Wówczas samolot przyziemił z prędkością 244 kilometrów na godzinę, zaś dobieg wyniósł 87 metrów.
Na początku stycznia zaprezentowano wizualizacje ciężkiej, dwusilnikowej wersji samolotu pokładowego Tejas (ze składanymi skrzydłami), która powstaje w ramach projektu o kryptonimie Twin Engine Deck Based Fighter (TEDBF). Samolot ma być napędzany amerykańskimi silnikami General Electric F414. Przy założeniu, że środki na rozwój będą płynąć z resortu, oblot prototypu zaplanowano na lata 2025–2026, zaś start produkcji małoseryjnej ma nastąpić minimum pięć lat później. Tejasy zajmą miejsce myśliwców pokładowych MiG-29K/KUB.
Zobacz też: Indyjski generał: Rafale oznacza rewolucję na subkontynencie
(thediplomat.com, efpost.com)
Pingback: Pokój czy wojna? - Indie wobec wrogiego okrążenia [ANALIZA GEOPOLITYCZNA] - Krzysztof Wojczal blog geopolityczny()