W momencie opracowywania i wprowadzania do służby poszczególnych odmian M28 Skytrucka/Bryzy chyba nikt nie śmiał marzyć, że pewnego dnia samolot ten znajdzie się w orbicie zainteresowań amerykańskich sił specjalnych. A jednak. Nieoficjalne informacje sprzed kilku dni znalazły potwierdzenie i teraz już oficjalnie wiadomo, że Skytruck jest jedną z propozycji w programie Armed Overwatch. Spółka Sierra Nevada oferuje zmodyfikowanego Skytrucka pod nazwą MC-145B Wily Coyote (przebiegły kojot).

Informację o wspólnym udziale Sierra Nevada i PZL Mielec w amerykańskim przetargu potwierdziła rzeczniczka prasowa PZL Mielec, Agnieszka Gąsiewska. W oświadczeniu podkreślono, że „MC-145B jest najbardziej wszechstronnym (zdolnym do wykonywania wielu misji), najbardziej wydajnym (broń i ISR) i najbardziej odpornym (dwa silniki) rozwiązaniem, by zapewnić realizację wszystkich misji sił specjalnych. Loty demonstracyjne odbędą się na przełomie czerwca i lipca tego roku”.

M28 Bryza Bis. Pod nosem widoczna głowica obserwacyjna, za przednim podwoziem – osłona radaru, a z boku – ułatwiające obserwację sytuacji na ziemi/morzu wypukłe kopuły.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Demonstracje w locie będą się odbywać w bazie Eglin w stanie Floryda. Zakończenie procedury sprawdzania ofert jest zaplanowane do marca 2022 roku. Wtedy Special Operations Command ostatecznie zdecyduje, czy w ogóle chce kupić nowy samolot, s jeśli tak – który. Konkurentami MC-145B są AirTractor AT-802U, MAG Aerospace MC-208, Leidos Bronco II (czyli południowoafrykański AHRLAC) i Textron AT-6 Wolverine.



Celem programu Armed Overwatch jest pozyskanie dla SOCOM-u samolotu zdolnego do operowania z prymitywnych lądowisk i wymagającego minimalnego zaplecza logistycznego. Takie maszyny miałyby wspierać oddziały lądowe w zwalczaniu ugrupowań partyzanckich w odległych zakątkach świata w warunkach amerykańskiego panowania w powietrzu. Startujące w konkursie samoloty będą przenosiły uzbrojenie, ale mogą też dysponować innymi zdolnościami, na przykład rozpoznawczymi.

Więcej o genezie i założeniach programu Armed Overwatch, jak również o dotychczasowym wykorzystaniu Skytrucków przez amerykańskie siły zbrojne można przeczytać w artykule: M28 Skytruck w konkursie na samolot dla sił specjalnych USA.

Transportowy M28B/PT polskich Sił Powietrznych.
(bomberpilot Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)

W przypadku wygranej Skytrucka samoloty w wersji bazowej będą wyposażane zgodnie z wymogami sił specjalnych przez spółkę Sierra Nevada, która nieco na wyrost chwali się największym doświadczeniem w modernizowaniu samolotów M28 do realizacji zadań specjalnych na całym świecie. Według amerykańskiej firmy samolot może być przystosowany do wykonywania zadań rozpoznawczych, ewakuacji medycznej, transportu medycznego czy desantu spadochroniarzy. Ani w informacji Sierry Nevady, ani PZL Mielec nie ma informacji o możliwych rodzajach przenoszonego uzbrojenia ani jego typów. Żadna z wersji M28 używana przez polskie siły zbrojne, które są największym użytkownikiem tych samolotów, nie jest uzbrojona.

Natomiast samolot udowodnił, że sprawdza się w roli maszyny rozpoznawczej. Wykorzystywane przez polską Marynarkę Wojenną samoloty M28B 1R i M28B 1RM są wyposażone między innymi w radar obserwacji morskiej, kamerę termowizyjną do obserwacji dziennej i nocnej czy system określania namiaru. Także Straż Graniczna wykorzystuje Skytrucka wyposażonego w radar ARS-400M i głowicę FLIR Star Safire II.



W kontekście wykorzystania przez siły specjalne, poza przenoszeniem systemów rozpoznawczych, M28 może być wykorzystany do transportu sześciu rannych na noszach wraz z personelem medycznym, transportu dziewiętnastu pasażerów, przewozu dwóch ton ładunku w kabinie i dodatkowych 300 kilogramów w bagażniku pod kadłubem oraz desantu skoczków. Nad AT-6, AT-802U i Bronco II ma przewagę zdolności transportowych chociaż tamte samoloty są na pewno zwinniejsze. Z kolei nad MC-208 ma przewagę dwóch silników.

Pociski Hellfire i wyrzutnia pocisków APKWS pod skrzydłem MC-208. Pod kadłubem widoczna również głowica obserwacyjna.
(MAG Aerospace)

Chociaż M28 nigdy nie przenosił uzbrojenia, przystosowanie go do tego nie powinno stanowić większego problemu. Dowodem na to jest konkurent w programie Armed Overwatch – MC-208 – który również wywodzi się z lekkiego samolotu transportowego, w tym wypadku Cessny 208 Caravan. Do konfiguracji wojskowej został przerobiony przez firmę MAG Aerospace. MC-208 na dwóch zaczepach pod każdym skrzydłem może przenosić do ośmiu pocisków Hellfire albo cztery wyrzutnie z niekierowanymi pociskami rakietowymi lub naprowadzanymi laserowo pociskami APKWS.

Sierra Nevada podaje, że M28 oferuje następujące osiągi: prędkość – 407 kilometrów na godzinę, masa maksymalna ładunku – 2300 kilogramów, zasięg z ładunkiem 2000 funtów (907 kilogramów) – 1980 kilometrów, długotrwałość lotu – ponad sześć godzin, droga startu i lądowania z pełnym ładunkiem – poniżej 300 metrów.

Zobacz też: Grecja kupuje drony od Turcji

(informacja prasowa, beta.sam.gov, mc208guardian.com)

Grzegorz Jereczek, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic