27 maja indyjskie siły powietrzne oficjalnie rozpoczęły tworzenie drugiej eskadry wielozadaniowych lekkich samolotów bojowych Tejas Mk 1. Będzie ona dysponowała – w przeciwieństwie do poprzedniej – maszynami w standardzie FOC, takimi, które uzyskały pełną zdolność operacyjną. Tworzenie nowej eskadry zainaugurowano zorganizowaną w bazie lotniczej Sulur w stanie Tamilnadu uroczystością przekazania pierwszej maszyny w konfiguracji FOC, którą oblatano ponad dwa miesiące temu.

Szef sztabu sił powietrznych, generał Rakesh Kumar Singh Bhadauria, ogłosił, że Tejasy Mk 1 FOC latać będą w 18. Eskadrze „Flying Bullets” z bazy Sulur. Cztery kolejne samoloty znajdują się obecnie na różnych etapach produkcji i testów. Dowództwo wojsk lotniczych zakłada, że dołączą do eskadry „w najbliższej przyszłości”.

Pierwszy Tejas Mk 1 – o numerze seryjnym SP-21 – w standardzie FOC wzbił się w powietrze 17 marca w zakładach przedsiębiorstwa Hindustan Aeronautics Limited (HAL) w Bengaluru. Maszyny cechuje zdolność do przenoszenia kierowanych pocisków rakietowych powietrze–powietrze Derby klasy BVRAAM (Beyond Visual-Range Air-to-Air Missile) i zdolność do pobierania paliwa w powietrzu.

Do tej pory producent przekazał Bharatiya Vāyu Senā dwadzieścia Tejasów, które osiągnęły wstępną gotowość operacyjną (Initial Operating Clearance). Maszyny służą od lipca 2016 roku w 45. Eskadrze „Flying Daggers” z bazy Sulur. 18. Eskadrę „Flying Bullets” wskrzeszono 1 kwietnia, aby wprowadzać do służby nowe Tejasy. Wcześniej jej piloci latali na MiG-ach-27, zaś 15 kwietnia 2016 roku jej funkcjonowanie zawieszono. 18. Eskadra ma dość długą historię – utworzono ją w 1965 roku, latała również na samolotach Folland Gnat i HAL Ajeet (będących lokalną wersją rozwojową Gnata).

Zobacz też: Kolejna chińsko-indyjska bijatyka żołnierzy w Himalajach

(economictimes.indiatimes.com)

Venkat Mangudi, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic