Ministerstwo Obrony Rosji przygotowuje się do odbioru transzy kołowych transporterów opancerzonych BTR-82AM. W ramach dostawy dwudziestu wozów Rosjanie otrzymają również wersje przystosowane do warunków ekstremalnych, dzięki czemu będą mogli wykorzystać je do działań w Arktyce. Pojazdy mają trafić do odbiorcy do końca bieżącego roku. Oprócz realizacji planu modernizacyjnego mającego na celu zastąpienie starych BTR-80 nowym sprzętem, Rosjanie pracują nad zmianami w BTR-ach-82A. W ich efekcie ma powstać nowy typ transportera – BTR-87 – przeznaczony na eksport.

BTR-y-82AM charakteryzują się wzmocnionym ogólnym opancerzeniem, w tym podwoziem, co skutkuje zwiększoną ochroną przeciw minom i „ajdikom”. Siedzenia zostały wymienione na lepiej absorbujące siłę wybuchu, zamontowano również wykładziny przeciwodłamkowe i ulepszono system gaśniczy. Wszystkie te zmiany mają na celu podniesienie bezpieczeństwa załogi. Ponadto w pojeździe pojawił się system pozycjonowania Trona-1, który wykorzystuje łączność satelitarną GLONASS i zapewnia dokładniejszą nawigację oraz poprawia skuteczność systemu kierowania ogniem.

Specjalne modyfikacje, które umożliwią pojazdom operowanie w ekstremalnie niskich temperaturach, dotyczą izolacji komory silnika i zastosowania odpowiedniego oleju w silniku oraz skrzyni biegów, a także właściwego paliwa. Celem jest taki dobór mieszanek, który umożliwi zimny rozruch w temperaturach sięgających – 60 stopni Celsjusza. Unowocześnieniu uległ również wewnętrzny system sterujący klimatyzacją w pojedzie, tak aby zapewnić bezawaryjne działanie wszelkich urządzeń elektronicznych, w tym układów optoelektronicznych i urządzeń radiowych. BTR-82AM ma być zdolny do pokonywania rozmarzniętych latem bagien rosyjskiej tundry i zasp śnieżnych o wysokości sześćdziesięciu centymetrów.

Zobacz też: Białoruś otrzyma transportery BTR-82A

(armyrecognition.com; na zdjęciu BTR-82A, fot. Vitaly V. Kuzmin, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)