W dniach 13–14 stycznia brazylijska marynarka wojenna wespół z przedsiębiorstwem Itaguaí Construções Navais, spółki joint-venture francuskiej stoczni DCNS i lokalnej Odebrecht Defesa e Tecnologia, przeprowadziła operację przemieszczenia pierwszej z trzech sekcji okrętu podwodnego Riachuelo (S40). Tym samym cześć okrętu znalazła się już w miejscu ostatecznego montażu, w stoczni w Itaguaí. Riachuelo (S40) jest pierwszym brazylijskim okrętem podwodnym typu Scorpène budowanym w ramach programu okrętów podwodnych (PROgrama de SUBmarinos, PROSUB).

Pięciokilometrową drogę z zakładu produkcji konstrukcji stalowych w Itaguaí pokonano w ciągu jedenastu godzin. Operacja wymagała kilkumiesięcznego planowania i obejmowała modyfikację odcinków sieci elektroenergetycznej na trasie przejazdu. 14 stycznia odbył się najbardziej skomplikowany etap operacji, gdyż wymagał sporadycznych przerw w ruchu, aby umożliwić ruch pojazdu ponadgabarytowego. Pojazd specjalny dysponujący 320 kołami przewoził sekcję ważącą 619 ton, liczącą 39,86 metra długości i 12,3 metra wysokości.

Dwie pozostałe części Riachuelo o masie 487 ton i długości 30 metrów również będą przekazane do stoczni, gdzie niebawem dojdzie do ostatecznego montażu okrętu. Stoczniowcy chcą podążać zgodnie z harmonogramem, aby zwodować jednostkę w drugiej połowie 2018 roku. Brazylia planuje, że przyjęcie okrętu do służby nastąpi w 2020 roku, trzy lata później, niż pierwotnie zakładano.

Według założeń programu PROSUB do służby trafią jeszcze trzy inne konwencjonalne okręty podwodne – Humaita (S41), Tonelero (S42) i Angostura (S43) – oraz pierwszy brazylijski okręt podwodny z napędem atomowym Almirante Álvaro Alberto (SN10). Plany są jednak bardzo ambitne. Do połowy wieku brazylijska flota podwodna ma mieć piętnaście okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym i sześć jednostek atomowych.

Okręty podwodne typu Scorpène wybrały ponadto marynarki Chile, Malezji i Indii. Chilijskie okręty General O’Higgins i General Carrera przyjęto do służby w latach 2005–2006. Trzy lata później dwa okręty tego typu – Tunku Abdul Rahman (na zdjęciu tytułowym) i Tun Abdul Razak – przyjęto do służby w marynarce malezyjskiej. Indyjski INS Kalvari wszedł do służby w grudniu 2017 roku.

Zobacz też: Kolejne Scorpène’y dla Indii?

(navyrecognition.com)

Mak Hon Keong, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported