Jak podano w komunikacie z 29 marca, amerykański Departament Obrony zamówił dla US Navy dwadzieścia osiem silników do samolotów F/A-18E/F i EA-18G w nowej wersji, zwanej F414 Enhanced Engine. Kontrakt na kwotę ponad 114,8 miliona dolarów sfinansowany zostanie ze środków na zakup samolotów z budżetu na rok 2016 i środków na prowadzenie operacji wojskowych poza granicami USA na rok 2017.

Produkowany przez General Electric silnik, przy zachowaniu gabarytów jego poprzedniej wersji, F414-GE-400, będzie miał ciąg z dopalaniem podwyższony z 98 kN do 116 kN. Zapewnić ma to Super Hornetom i Growlerom lepszą manewrowość w walce powietrznej, poprawione warunki do przenoszenia uzbrojenia w misjach szturmowych oraz większą wydajność podczas wykonywania zadań walki radioelektronicznej.

Dzięki podwojeniu mocy uzyskiwanej z wału silnika i zwiększonemu przepływowi powietrza nowa jednostka napędowa łatwiej pokryje zapotrzebowanie na energię coraz większej liczby podzespołów elektronicznych samolotu i lepiej je schłodzi. Mimo wzrostu ciągu pozwoli zmniejszyć o dwa do trzech procent zużycie paliwa. Poprawi zarazem parametry wznoszenia na jednym silniku i będzie miała zwiększoną odporność na pompaż.

F414 jest rozwinięciem silnika F404, od ponad trzydziestu lat uznawanego za jedną z najbardziej udanych tego typu konstrukcji na świecie. Oprócz F/A-18 w wersjach od A do D silniki F404 wybrano jako napęd dla między innymi takich samolotów jak F-20 Tigershark, F-117A Shadowhawk, A-12A Avenger II (w odmianie F412), A-6F Intruder, A-4SU Super Skyhawk, demonstratorów technologii X-29 i X-31 oraz drona Phantom Ray.

Bieżący zakup F414 Enhanced Engine, które zapewne wkrótce otrzymają bardziej oficjalne oznaczenie, obejmie na razie zaledwie symboliczny odsetek obecnie używanych F/A-18E/F i EA-18G. Zważywszy jednak na możliwości zakupu kolejnych Super Hornetów oraz zbliżające się remonty ich pierwszych serii produkcyjnych, można przypuszczać, że jest to zaledwie zwiastun większych dostaw nowej wersji silnika.

Zobacz też: Boeing pozywa Duńczyków w sprawie przetargu na myśliwce

(defense.gov, geaviation.com)

US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class Kristopher Wilson