Europejska Agencja Obronna poinformowała, że konsorcjum złożone z Polski, Holandii i Norwegi rozważa wspólny zakup czterech latających cystern A330 MRTT. W wydanym 19 grudnia oświadczeniu stwierdza się, że te trzy państwa przygotowują się do negocjacji z Airbus Defence & Space.

Krok ten poprzedziły analizy, z których wynika, że obecnie dostępne od ręki jest tylko to jedno rozwiązanie gwarantujące spełnienie wymagań technicznych i czasowych. Funkcja latającej cysterny byłaby realizowana przez dwa przewody giętkie ulokowane na końcach skrzydeł i jeden przewód sztywny pod kadłubem. Dodatkowo samolot ma możliwość transportowania pasażerów i ładunków oraz ewakuacji rannych.

Wstępna gotowość operacyjna miałaby zostać osiągnięta w 2019 roku, a program zakłada możliwość dołączenia kolejnych państw na etapie zakupu lub eksploatacji. Holenderska minister obrony wyraziła nadzieję na podpisanie kontraktu w 2016 roku i uzyskanie gotowości operacyjnej do roku 2020, bo na wtedy planuje się wycofanie ze służby dwóch holenderskich KDC-10. Jako potencjalną bazę dla nowych tankowców wymienia się Eindhoven.

Spośród państw zaangażowanych w program obecnie tylko Holandia posiada własne latające cysterny. Polska natomiast rozważa możliwość zakupu własnych tankowców, które oferuje Airbus (A330) oraz izraelski IAI (Boeing 767). Jedynym NATO-wskim użytkownikiem A330 MRTT jest Wielka Brytania, ale także Francja zamówiła już dwanaście maszyn, a dostawy mają rozpocząć się w 2018 roku.

(flightglobal.com; na zdj. brytyjski A330 MRTT, służący tam pod nazwą Voyager; fot QinetiQ / MOD News Licence)