W ramach przeciwdziałania zagrożeniu ze strony zaawansowanych chińskich i rosyjskich okrętów podwodnych amerykańska marynarka wojenna chce wprowadzić do uzbrojenia miny morskie przenoszone przez podwodne pojazdy bezzałogowe. W tym celu zainicjowano program Hammerhead i zorganizowano spotkanie z przedstawicielami przemysłu, aby dowiedzieć się, co ten ma do zaoferowania.

Według założeń programu ma się zakończyć dostarczeniem marynarce wojennej zestawu składającego się z bezzałogowego pojazdu podwodnego i doczepianego do niego zasobnika z torpedą do zawalczenia okrętów podwodnych Mk46. Byłyby one rozmieszczane w kluczowych rejonach do ochrony amerykańskich okrętów wojennych. Pojazdy bezzałogowe miałyby odgrywać jedynie rolę trudno wykrywalnego transportera dla min kotwicznych składających się z zasobnika z torpedą.

Według planu w 2021 roku budżetowym powinno być dostarczonych trzydzieści prototypów. W ciągu dwóch kolejnych lat powinny powstać następne prototypy nadające się do wykorzystania operacyjnego. W wirtualnym spotkaniu z przedstawicielami marynarki wojennej wzięło udział szesnaście przedsiębiorstw zainteresowanych udziałem w programie Hammerhead.

Po zakończeniu zimnej wojny zadania związane ze zwalczaniem okrętów podwodnych i wojną minową znalazły się na marginesie zainteresowań US Navy. W tym czasie zagrożenie ze strony Chin nie było jeszcze traktowane poważnie. Jednak opracowywanie nowych okrętów podwodnych przez Rosję i rosnąca potęga Chin zmusiły dowództwo amerykańskiej marynarki wojennej do odbudowania potencjału w tych obszarach. Dodatkową motywacją jest fiasko okrętów Littoral Combat Ship, które nie uzyskały prawdziwej możliwości zwalczania okrętów podwodnych.

Zobacz też: Fire Scout do wykrywania min morskich

(breakingdefense.com, na zdjęciu: mina Mark 60 CAPTOR)

US Air Force / Russ Pollanen