Senegalskie siły powietrzne otrzymały od Francji dwa samoloty szkolenia podstawowego Socata TB 30 Epsilon. Będą wykorzystywane do szkolenia pilotów w Szkole Sił Powietrznych w Thies, siedemdziesiąt kilometrów od Dakaru.
Francja podarowała Senegalowi dwa Epsilony w 2006 roku, a kolejne cztery – w 2014. Senegalski minister obrony Sidiki Kaba powiedział, że od czasu ostatniej dostawy dzięki otrzymanym samolotom wyszkolono piętnastu pilotów i był to punkt zwrotny w historii senegalskiego lotnictwa. Cztery samoloty wylatały łącznie w ciągu pięciu lat 3300 godzin.
W najbliższym czasie Senegal ma otrzymać kolejny samolot tego typu, który nie zostanie wprowadzony do służby, ale posłuży jako rezerwuar części zamiennych do pozostałych maszyn.
Socata TB 30 Epsilon jest lekkim samolotem szkolno-treningowym. Oblot odbył się 22 grudnia 1979 roku. Napęd stanowi silnik Lycoming O-540 rozpędzający samolot do 380 kilometrów na godzinę. Największym użytkownikiem tych samolotów są francuskie siły powietrzne, ale Epsilony eksportowano również do Portugalii i Togo.
Rozwój senegalskiego lotnictwa
Oprócz kształcenia pilotów w Szkole Sił Powietrznych Senegal planuje otworzyć szkołę pilotów lotnictwa morskiego. W ostatnich latach kupiono morskie samoloty patrolowe CN235MP i NC-212MP.
Dodatkowo w latach 2020–2021 potencjał tamtejszego lotnictwa znacznie się zwiększy dzięki zakupowi czterech samolotów szkolno-bojowych L-39NG. Głównym zadaniem tych maszyn jest szkolenie zaawansowane, ale mają one również możliwość przenoszenia uzbrojenia na pięciu węzłach. Wiadomo już, że L-39NG zostaną uzbrojone między innymi w pociski powietrze–powietrze AIM-9L.
W tym momencie Senegal nie posiada odrzutowych samolotów bojowych, a główną siłę uderzeniową stanowią śmigłowce szturmowe Mi-24/35 i wielozadaniowe Mi-17. W 2013 roku toczyły się rozmowy z Embraerem na temat zakupu Super Tucano, ale realizacja umowy ciągle nie doszła do skutku.
Zobacz też: KT-1 dla senegalskiego lotnictwa
(defenceweb.co.za)