Z powodu braku zainteresowania wśród potencjalnych klientów Saab zaprzestaje promowanie swojego morskiego samolotu wielozadaniowego Swordfish. Szwedzka firma intensywnie promowała samolot od ponad dwóch lat, ale żadne z państw, które w tym czasie poszukiwały takich maszyn, nie wybrało tej konstrukcji.

– Kończymy akcję marketingową tego produktu – powiedział Dean Rosenfield z Saaba. – To był koncept. To była możliwość, którą rozważaliśmy jako wariant wywodzący się z GlobalEye’a, a teraz po prostu koncentrujemy się na GlobalEye’u.

Swordfish bazuje na samolocie wczesnego ostrzegania GlobalEye. W obu przypadkach platformą jest Bombardier Global 6000, w którym umieszczone są sensory i urządzenia odpowiednie dla specyfiki misji. W przypadku Swordfisha były to między innymi detektor anomalii magnetycznych, wyrzutnie boi sonarowych oraz zaczepy na uzbrojenie – torpedy i pociski przeciwokrętowe.

Samolot miał być tańszą alternatywą dla Poseidona. Saab oferował go w kilku państwach, które chciały zmodernizować swoje zdolności rozpoznawcze nad morzem. Ostatnim przypadkiem była Korea Południowa, która zamierzała kupić sześć morskich samolotów patrolowych. Saab proponował nawet temu państwu udział w produkcji Swordfisha, ale ostatecznie Seul zdecydował się na bezprzetargowy zakup P-8. Także Nowa Zelandia wybrała samolot amerykański.

Dean Rosenfield powiedział, że mimo niepowodzeń nie był to czas zmarnowany, ponieważ zbudowano większą świadomość marki na świecie, co w przyszłości może się przełożyć na większą sprzedaż GlobalEye’a. Pierwszym nabywcą tych samolotów zostały Zjednoczone Emiraty Arabskie. Dodał, że jeśli jakieś państwo będzie zainteresowane Swordfishem i nie będzie się obawiało kupić samolotu jako pierwsze, Saab jest gotowy do rozmów, jednak generalnie ten produkt nie będzie się już pojawiał w portfolio spółki.

Warto zauważyć, że Swordfish nie jest pierwszym małym morskim samolotem patrolowym, który poniósł porażkę. Już wcześniej z podobnej koncepcji wycofał się Boeing, który również oferował samolot bazujący na odrzutowcu biznesowym jako tańszą alternatywę dla Poseidona.

Zobacz też: Saab zmodernizuje system dowodzenia tajlandzkiego lotnictwa

(defensenews.com)

Saab