Indonezyjskie ministerstwo obrony złożyło zamówienie na pierwszą transzę czołgów średnich Kaplan MT. W Indonezji wóz otrzymał nazwę Harimau (Tygrys).

Wartość kontraktu to 135 milionów dolarów i na tym kończą się informacje udzielane przez resort obrony. Bardziej otwarty jest główny producent czołgów – PT Pindad. Według przedstawiciela firmy zamówienie obejmie 18–20 wozów. Liczba zależy od tego, na jaką konfigurację ostatecznie zdecyduje się wojsko. Harimau pierwszej transzy mają zostać przekazane odbiorcy w ciągu trzech lat.

Do tej pory program rozwoju przebiega bardzo sprawnie. Czołg ukończył testy latem ubiegłego roku. Już wtedy zakładano uruchomienie produkcji w roku 2019. Wcześniejsze doniesienia mówiły jednak, że w ciągu roku może zostać zamówionych 44 wozy. Ogólne zapotrzebowanie oceniane jest na 400 sztuk.

Turecko-indonezyjski pomysł stworzenia nowoczesnego czołgu średniego jest próbą odpowiedzi na warunki terenowe Azji Południowo-Wschodniej. Podmokły, pokryty dżunglą teren ze słabą siecią dróg nie sprzyja nowoczesnym czołgom podstawowym. Dużym problemem jest także brak mostów o odpowiedniej nośności. Zainteresowanie Kaplanem/Harimauem wykazały także zmagające się z podobnymi wyzwaniami Filipiny, Brunei i Bangladesz.

Inną zaletą nowej generacji czołgów średnich jest niższa cena i większa mobilność strategiczna. Na opracowanie podobnej konstrukcji zdecydowały się także Chiny. Klasyfikowany raz jako lekki, raz jako średni czołg typ 15 wszedł do służby w ubiegłym roku. Pojazdy trafiają do jednostek działających w trudnym terenie, były testowane przez piechotę morską, a pod oznaczeniem VT-5 są oferowane na eksport.

Zobacz też: „Czarny Tygrys” dla dwóch krajów i polski wątek w jego historii

(armyrecognition.com)

Government of Indonesia, domena publiczna