Pierwsze F-16 pojawiły się na poznańskiej ziemi 9 listopada 2006 roku, co zapoczątkowało szereg zmian w lotnictwie wojskowym. Od procesu szkolenia personelu latającego i technicznego, szeregu inwestycji budowlanych, nauki języka angielskiego, znajomości nowej technologii, na zmianie mentalności kończąc.

14 grudnia 2009 roku w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego rozpoczął się podstawowy kurs przeszkolenia pilotów na F-16 – wcześniej szkolenie podstawowe odbywało się wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Szkolenie w warunkach polskich zakończyło dotychczas trzech pilotów. Również szkolenie personelu naziemnego, początkowo odbywające się w USA w dwudziestu trzech specjalnościach, prowadzone w dwóch obszarach – szkolenia językowego i specjalistycznego – przeniesiono z czasem na grunt Polski.

Polscy piloci szkolą się i trenują zarówno w warunkach polskich, jak i z zachodnimi partnerami, ćwicząc w połączonych operacjach powietrznych w Belgii, Holandii, Niemczech, Francji, Grecji, Danii, Szwecji czy Hiszpanii.

W ciągu pięciu lat polskie samoloty F-16 wykonały 14.834 misje z ogólnym nalotem 25.719,30 h (dane z 2 listopada 2011 roku). Na chwilę obecną mamy czterdziestu dziewięciu wyszkolonych pilotów F-16 (trzech na poziomie Basic Course i ośmiu instruktorów). Z całej grupy przeszkolonych na nowoczesne myśliwce pilotów pięciu ma nalot tysiąca godzin (płk pil. Cezary Wiśniewski, płk pil. Dariusz Malinowski, kpt. pil. Jerzy Marut, ppłk pil. Krystian Zięć, ppłk pil. Ireneusz Nowak).

Podsumowaniem pięcioletniej eksploatacji jest tegoroczna, pozytywna opinia i certyfikacja FORCEVAL, która była warunkiem koniecznym do współuczestniczenia w operacjach NATO w ramach Programu Oceny Taktycznej (NATO – Taceval Programme). Komponent Lotniczy „Jastrząb”, wydzielony z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego zadeklarowany jako siły mobilne, zdolne do przerzutu w ramach operacji NATO, zdał ten egzamin pozytywnie pod czujnym okiem ponad 140 inspektorów międzynarodowego zespołu Taceval.

48 myśliwców stacjonuje w najnowocześniejszych bazach lotniczych w Polsce – w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego (32 samoloty) i w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego (16 maszyn). Zarówno 32., jak i 31. Baza Lotnictwa Taktycznego pełni dyżur bojowy w Zintegrowanym Systemie Obrony Powietrznej NATINADS, wykonując misje “air policing”.

Wybór samolotów F-16 i decyzja o ich docelowym stacjonowaniu na lotnisku w Krzesinach i Łasku wymusiły rozpoczęcie inwestycji mających na celu dostosowanie infrastruktury do standardów i wymagań nowego samolotu. Prace kosztowały odpowiednio około 820 i około 435 milionów złotych. Wojskowy Port Lotniczy, baza kompanii obsługi lotniska, hangary obsługowe, kilkanaście schronów samolotowych, strażnica przeciwpożarowa, schrony samolotowe, domek pilota czy wreszcie system lin hamujących samoloty, nowoczesny system pomiarów meteorologicznych, system oświetlenia nawigacyjnego oraz ogrodzenia zewnętrzne to niektóre z inwestycji.

Mówiąc o osiągnięciach, nie sposób nie wymienić udziału w ćwiczeniach sojuszniczych, treningach i wymianach eskadr o charakterze międzynarodowym, w których z dużym powodzeniem bierzemy udział od 2008 roku. Bogaty program udziału obu baz w ćwiczeniach międzynarodowych obejmuje uczestnictwo w takich ćwiczeniach jak:
– wspólne z Eurofighterami (Niemcy/lipiec 2011 – 32. BLT)
– „SAFE SKIES 2011” (32. BLT)
– „BRILLIANT ARDENT 2010” (32. BLT)
– wymiana eskadr „SQUADRON EXCHANGE” na macierzystym lotnisku w Łasku z przedstawicielami amerykańskiego 52. Skrzydła Bojowego ze Spangdahlem. (maj 2010);
– ćwiczenie międzynarodowe „ELITE 2010” (Niemcy/czerwiec 2010 – 32. BLT);
– polski „Squadron Exchange 2010 i 2011” (Malbork z udziałem MiG-ów-29 i F-16 z 31 BLT);
– ćwiczenie międzynarodowe „Frisian Flag” (Holandia/kwiecień 2010 – 31. BLT)
– belgijsko-polski „Squadron Exchange” na Krzesinach (czerwiec 2010 – 31. BLT)
– NATO TIGER MEET z udziałem 6 eskadry lotniczej 31. BLT.

Ponadto:
– „Vigilant Skies” (Rosja 2011)
– Air Show (Radom/sierpień 2009 i 2011 – 31 i 32 BLT)
– „SQUADRON EXCHANGE” (Dania 2008)
– wielokrotny udział w programie „TACTICAL LEADERSHIP PROGRAMME” (31 i 32. BLT – początkowo Belgia 2009; później Hiszpania 2011)
– ćwiczenia międzynarodowe „LOYAL ARROW” (Szwecja 2009)
– „SQUADRON EXCHANGE” (Grecja 2009);
– „BOLD AVENGER” (Dania 2009);
– „SQUADRON EXCHANGE” (Hiszpania 2009).

Wzajemna wymiana i zdobywanie doświadczeń, poznawanie specyfiki działań lotnictwa w systemach szkoleniowych, obowiązujących w armiach NATO, jak również podnoszenie wiedzy z poziomu organizacji i planowania misji lotniczych czy co najważniejsze – poszerzanie zakresu interoperacyjności i kooperacyjności z siłami NATO sprawia, że piloci z innych państw chętnie z nami szkolą się i ćwiczą. Potwierdzają też, że wykonujemy zadania na najwyższym poziomie, zdobywając najlepsze szlify. Jak pokazują doświadczenia nie odstajemy w umiejętnościach od naszych zachodnich partnerów, którzy użytkują F-16 znacznie dłużej, mimo że jeszcze niedawno dzieliła nas od nich, co najmniej mentalna bariera pokoleniowa.

Dziś Polska znajduje się w wąskim gronie krajów europejskich posiadających najnowocześniejszą wersję sprawdzonego w realnych konfliktach zbrojnych samolotu F-16, który jeszcze długo będzie maszyną w pełni nowoczesną i nie wymagającą modernizacji.

Informacja prasowa
Kpt. Marlena BIELEWICZ
oficer prasowy 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego