W czasie targów w Farnborough koncern Turkish Aerospace Industries zaprezentował pełnowymiarową makietę lekkiego samolotu szkolno-treningowego i bojowego Hürjet. Jego projektowanie rozpoczęło się w 2017 roku, a docelowo samolot ma zastąpić w tureckich siłach powietrznych stare T-38 produkcji amerykańskiej. Pierwszy lot planowany jest na 2022 lub 2023 rok.

Pierwotnie Hürjet miał być tylko naddźwiękowym samolotem szkolenia zaawansowanego, ale później projekt stał się bardziej ambitny i maszyna ma odgrywać także rolę „agresora” oraz mieć możliwości prowadzenia misji bojowych i rozpoznawczych. Prezentowana na targach makieta była wystawiona w otoczeniu kierowanych laserowo pocisków powietrze–ziemia L-UMTAS, bomb kierowanych laserowo Teber-81 i Teber-82 oraz bomb grawitacyjnych HGK-82.

Samolot ma osiągać prędkość Mach 1,2 i pułap 13700 metrów. Udźwig został obliczony na 6000 kilogramów, wliczając w to radar pokładowy oraz sensory elektrooptyczne i na podczerwień. Awionika i inne systemy mają w dużej mierze bazować na tych zastosowanych w śmigłowym Hürkuşu, który także ma już uzbrojoną wersję Hürkuş C.

Tureckie plany opracowania odrzutowego samolotu szkolnego sięgają dziesięciu lat wstecz, a pierwsze badania koncepcyjne rozpoczęto siedem lat temu. Według pierwszych wizji samolot miał być podobny do dwusilnikowego Freedom Trainera zaproponowanego wspólnie przez Sierra Neveda Corporation i Turkish Aerospace Industries w ramach amerykańskiego programu T-X. Zaprezentowana makieta to samolot jednosilnikowy z pojedynczym statecznikiem pionowym.

Zobacz też: Turcja chce być koproducentem systemu S-500 Promietiej

(Farnborough Airshow News)

Maciej Hypś, Konflikty.pl