Zmodernizowane myśliwce przechwytujące MiG-31BM, które będą stacjonować na niedawno unowocześnionym lotnisku Rogaczowo na Nowej Ziemi, otrzymają bezkardanowy inercyjny system nawigacyjny typu strap-down, aby skutecznie wykonywać operacje wojskowe w Arktyce. – Rosyjskie MiG-i-31 zostaną wyposażone w nowy system nawigacyjny, który pozwoli na bezproblemowe ustalanie współrzędnych bez korekty satelitów GPS i GLONASS – powiedział agencji informacyjnej TASS Władimir Michiejew, doradca zastępcy szefa koncernu Technologie Radioelektroniczne (KRET).

Bezkardanowy inercyjny system nawigacyjny typu strap-down jest przystosowany do pracy w niskich temperaturach, w środowisku ze zwiększonym promieniowaniem, w przypadku zakłócenia lub braku sygnałów satelitarnych, a także w sytuacji ograniczonej łączność z ziemią. Zakres temperatury powietrza, w którym system działa optymalnie, kształtuje się w granicach od minus 60 do plus 55 stopni Celsjusza. Nieprzekraczalne są jednak wartości od minus 70 do plus 85 stopni Celsjusza. Nowy system nawigacyjny MiG-ów zapewni pilotom precyzyjną nawigację w sytuacji, gdy stosowanie innych systemów będzie utrudnione lub niemożliwe. Pozwoli to na określenie położenie samolotu w każdej chwili i zapewni możliwość nawigacji nawet w przypadku częściowego uszkodzenia sprzętu elektronicznego.

– Obecnie badamy kilka wersji zmodernizowanych samolotów i w najbliższym czasie wojska lotnicze wybiorą najbardziej odpowiednią wersję – powiedział Michiejew.

Ponadto zmodernizowane samoloty dysponować będą nowym systemem walki elektronicznej Witebsk-25, skonstruowanym przez przedsiębiorstwo Ekran z Samary, i stacją radiolokacyjną Zasłon-M. Według koncernu Rostec Zasłon-M wykrywa cele powietrzne z odległości 320 kilometrów i pozwala na ich zwalczanie już z odległości 280 kilometrów. System jest w stanie śledzić do dziesięciu obiektów powietrznych jednocześnie. Neutralizacja wrogich obiektów odbywa się przy pomocy pocisków K-37/RWW-BD. System Witebsk-25 służy do zabezpieczenia samolotu przed wszelkimi typami pocisków przeciwlotniczych.

(airrecognition.com; Dmitriy Pichugin, via Wikimedia Commons, na licencji GNU Free Documentation License, Version 1.2)

Dmitriy Pichugin, via Wikimedia Commons, na licencji GNU Free Documentation License, Version 1.2