We wtorek około godziny 18.50 czasu lokalnego w pobliżu portu lotniczego Clovis we wschodniej części stanu Nowy Meksyk rozbił się samolot U-28A należący do amerykańskiej 318. Eskadry Operacji Specjalnych. W wypadku zginęło trzech członków jednostki, czyli wszyscy obecni na pokładzie. Nikomu na ziemi nic się nie stało.

Samolot odbywał rutynowy lot szkoleniowy, podczas któego wykonywał touch-and-go w Clovis. USAF natychmiast rozpoczął dochodzenie w sprawie przyczyn wypadku. Do tej pory mediom nie udostępniono żadnych, nawet wstępnych informacji. Wiadomo, że część płatowca zachowała się w dobrym stanie, ale szczątki są rozrzucone w promieniu około trzydziestu metrów.

U-28A to jeden z tak zwanych Non-Standard Aircraft (NSAv; obecnie stosuje się nazwę Light Tactical Fixed Wing) wykorzystywanych przez AFSOC do działań specjalnych. Jest to zmilitaryzowana wersja Pilatusa PC-12, napędzanego silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-67P o mocy 1200 koni mechanicznych. Standardową załogę stanowią: dwóch pilotów, jeden oficer odpowiedzialny za systemy bojowe i jeden oficer odpowiedzialny za systemy taktyczne.

Maszyny tego typu odbywają służbę operacyjną w składzie trzech eskadr operacji specjalnych: 34., 318. i 319., które wykorzystują je do działań ISR (zwiad, obserwacja i rozpoznanie). Stacjonują one w dwóch bazach: Hurlburt Field i Cannon Air Force Base.

Aktualizacja (16 marca): USAF ujawnił tożsamość ofiar. W katastrofie zginęli kapitan Andrew Becker (33 lata), kapitan Kenneth Dalga (29 lat) i porucznik Frederick Dellecker (26 lat).

Zobacz też: Zwiadowcze PC-12 dla afgańskich sił specjalnych.

(airforcetimes.com, kob.com)

US Air Force / Senior Airman Xavier Lockley