Egipskie siły powietrzne kupiły od Jordanii dwa używane samoloty transportowe Ił-76MF. Rosyjska agencja informacyjna TASS potwierdziła, że rząd rosyjski wydał zgodę na tę transakcję.

– Zgoda na reeksport samolotów pokazuje rosyjską elastyczność przy rozwiązywaniu problemów państw partnerskich w zakresie wyposażenia ich sił zbrojnych i potwierdza, że samoloty Iljuszyna cieszą się światową renomą za swoją niezawodność i prostotę obsługi – powiedział przedstawiciel Rosoboroneksportu.

Egipt jest jedynym użytkownikiem transportowców w wydłużonej wersji Ił-76MF. W stosunku do Iła-76MD kadłub wydłużono o dwie sekcje, każda o długości 3,3 metra. Jedna jest umieszczona przed skrzydłami, a druga – za skrzydłami. Ta wersja jest również wyposażona w nowocześniejsze silniki PS-90A-76 i nowocześniejsze wyposażenie nawigacyjne.

Dwa Iły-76MF zostały dostarczone do Jordanii w 2011 roku na mocy umowy zawartej w 2006 roku. Były używane przez firmę Jordan International Air Cargo założoną w 2004 roku przez jordańskie siły powietrzne. Według nieoficjalnych informacji ich sprzedaż do Egiptu została uzgodniona w lutym tego roku, a samoloty przekazano w lipcu.

Jakiś czas temu pojawiły się spekulacje, że Egipt jest zainteresowany kupnem Airbusów A400M, ale wydaje się, że jest to już nieaktualne. Również według niepotwierdzonych informacji Egipt chciałby kupić łącznie osiem Iłów-76MF. Do tej pory największymi samolotami transportowymi wykorzystywanymi przez Egipt było dwadzieścia jeden C-130H.

Zobacz też: A-100 odbył pierwszy lot

(defenceweb.co.za)

Maciej Hypś, Konflikty.pl