19 czerwca w czasie targów Paris Air Show Eurofighter GmbH poinformowało, że NATO-wska agencja zarządzająca programami Eurofighter i Tornado (NATO Eurofighter 2000 and Tornado Management Agency – NETMA) przyznała konsorcjum kontrakt na przygotowanie analizy długoterminowego rozwoju myśliwca. Umowa ma wartość 53 milionów euro i ma być zrealizowana w ciągu dziewiętnastu miesięcy.

Analiza ma wskazać najnowsze technologie możliwe do zastosowania w myśliwcu, które zwiększą możliwości jego systemów uzbrojenia i silników, tak aby samolot pozostawał efektywny na polu walki jeszcze przez kilka dekad. Zakłada się, że Eurofightery mają służyć minimum do 2050 roku.

Wyróżniono pięć obszarów, które zostaną poddane analizie:

Architektura systemów: Najnowsze rozwiązania techniczne w dziedzinie zbierania, generowania i transmisji danych mają zostać wykorzystanie do szybszego pozyskiwania informacji z dużej liczby sensorów pokładowych i źródeł zewnętrznych poprzez szybkie łącza danych. Jednocześnie sieci przesyłu danych muszą być odporne na zakłócenia, ataki hakerskie i emitować mało promieniowania elektromagnetycznego.

System samoobrony Praetorian (DASS): Nowe rozwiązania mają umożliwić samolotowi szybkie i skuteczne radzenie sobie z najnowszymi środkami zwalczania samolotów, także tymi, które mogą pojawić się w przyszłości (zobacz też: BriteCloud dla Typhoonów)

Interfejs człowiek-maszyna: Mają zostać zastosowane nowe wyświetlacze wielofunkcyjne i urządzenia sterowania, tak aby jeden pilot był w stanie wykonywać jeszcze bardziej złożone zadania niż dzisiaj. Przy tym musi istnieć interoperacyjność z najnowszymi rodzajami uzbrojenia lotniczego, lądowego i morskiego pozwalająca na szybką wymianę danych.

Elastyczność operacyjna: Mają zostać zbadane możliwości zastosowania nowych elastycznych technologii produkcji energii i chłodzenia, a także nowe sposoby integracji nowych rodzajów amunicji i zasobników. Ma to pozwolić na stosowanie bardziej elastycznych konfiguracji podwieszeń.

Silnik: Analiza ma wykazać, w jaki sposób można zwiększyć ciąg silników, wydłużyć żywotność poszczególnych części, zwiększyć zasięg i usprawnić system sterowania silnikami EJ200.

Zobacz też: Dyskusja o przyszłości Eurofightera

(eurofighter.com)

Eurofighter GmbH