Amerykańska cywilna firma oferująca szkolenie lotnicze i usługi „agresorów” Tactical Air Support (TacAir) wyposaży swoje samoloty F-5 Tiger II w zintegrowaną tablicę przyrządów Garmin G3000. Pierwszy lot zmodernizowanego F-5 ma się odbyć jeszcze w tym roku.

Tablica przyrządów będzie się składała z jednego dużego wyświetlacza danych pilotażowych, radaru i innych sensorów oraz dwóch mniejszych ekranów z informacjami o pracy silników, uzbrojeniu lub innych danych, których zażyczy sobie pilot. Wszystkie ekrany są dotykowe i mają szerokie możliwości dostosowania do preferencji pilota.

TacAir wykorzystuje F-5 do wsparcia szkolenia w zakresie walki powietrznej, bliskiego wsparcia, lotu w formacji i ewaluacji. Dzięki wyposażeniu samolotów w nową awionikę przy wykonywaniu misji „agresorów” zyskają one możliwości zbliżone do myśliwców czwartej generacji. Wybór produktów już dostępnych na rynku pozwoli na szybkie przeprowadzenie modernizacji i dodatkowo obniży koszty całej operacji.

Nowa awionika łączy w sobie nowoczesne radio, nawigację z przesuwającą się mapą i radar. Otwarta architektura systemu umożliwia późniejsze bezproblemowe dodawanie kolejnych sensorów. Dodatkowo samoloty będą wyposażone w urządzenia ostrzegające o niebezpieczeństwie zderzenia z ziemią i transpondery umożliwiające korzystanie z cywilnej przestrzeni powietrznej. Całość jest dostosowana do współpracy z goglami noktowizyjnymi.

Szefostwo TacAir ma nadzieję, że zmodernizowane F-5 zwiększą ich szanse w przetargu ADAIR, w którego ramach amerykańskie siły powietrzne wybiorą dostawcę usług „agresorów” na wiele lat. TacAir jest największym prywatnym użytkownikiem F-5. W zeszłym roku odkupił dwadzieścia jeden samolotów tego typu od Jordanii.

Zobacz też: Gripen opcją dla firm w programie ADAIR

(Aviation Week Show News)

Mike Freer, GNU Free Documentation License, Version 1.2