W czasie londyńskich targów DSEI Saab zaprezentował nowy wariant swojego samolotu wielozadaniowego – Gripen Aggressor. Został on opracowany specjalnie na potrzeby amerykańskiego programu ADAIR, w którego ramach US Air Force zakontraktuje prywatne firmy do wykonywania zadań „agresorów”. Saab nie zaoferuje samolotów bezpośrednio amerykańskiemu rządowi, ale jest to opcja dla innych prywatnych przedsiębiorstw startujących w przetargu i poszukujących odpowiednich samolotów.

Według producenta Gripen Aggressor gwarantuje najwyższe osiągi, a ponadto fabrycznie wyposażony jest w najnowocześniejsze sensory, urządzenia przesyłu danych oraz wielofunkcyjny radar PS-05 Mk IV. Dzięki temu będzie równorzędnym przeciwnikiem dla samolotów czwartej generacji oraz niemal równorzędnym rywalem dla F-22 i F-35.

Nowy samolot bazuje na Gripenie C, ale jest przeznaczony wyłącznie do opisywanej roli i jest pozbawiony możliwości przenoszenia uzbrojenia. Użycie rakiet i innych podwieszeń będzie symulowane komputerowo. Dodatkową zaletą ma być to, że w Gripenie wiele elementów, z silnikiem na czele, jest amerykańskiego pochodzenia, co powinno przełożyć się na niższe koszty szkolenia i logistyki.

– Rozważamy w tej chwili wszystkie opcje, a to jest bardzo dobry myśliwiec – powiedział Sean Gustafson, wiceprezes Draken International. Firma ta zdobyła przejściowy kontrakt na usługi „agresorów” w bazie Nellis do czasu rozstrzygnięcia programu ADAIR. Draken dysponuje flotą około stu samolotów różnych typów. Głównie są to A-4, L-159, a w ostatnich dniach spółka zakupiła dwadzieścia hiszpańskich Mirage’ów F1.

Główny rywal Drakena – ATAC – również kupił w ostatnim czasie Mirage’e F1, ale od Francji. Dodatkowo cały czas poszukuje na rynku kolejnych samolotów, bo zwycięzca przetargu musi dysponować minimum 150 maszynami. Pod uwagę brane są samoloty produkcji radzieckiej, ale jest to ostateczność. Gripen Aggressor może stanowić w tym wypadku ciekawe rozwiązanie i z pewnością spełnia wszystkie wymagania firmy i amerykańskich sił powietrznych, ale kłopotem może być cena zakupu. Chociaż Gripeny Aggrossor bazują na wersji C, nie powstaną w wyniku konwersji maszyn myśliwskich, ale będą samolotami fabrycznie nowymi.

– Główną kwestią jest inny model biznesowy, ponieważ rozmawiamy o samolocie nowym kontra używanym byłym samolocie wojskowym. Pomijając wszystko inne, ATAC i amerykański przemysł muszą przedstawić Departamentowi Obrony ofertę korzystną cenowo i na dzisiaj robimy to, korzystając z byłych samolotów wojskowych – powiedział dyrektor wykonawczy ATAC Jeffrey Parker.

(flightglobal.com, saabgroup.com)

Saab