Japońskie ministerstwo obrony poinformowało, że w lutym odbędzie się dziewiczy lot rodzimego myśliwca piątej generacji Mitsubishi ATD-X Shinshin. W maszynie zastosowano wiele rewolucyjnych rozwiązań.

Głównym celem programu ATD-X jest opracowania „zaawansowanego demonstratora technologii”, służącego do sprawdzenia, jak japoński przemysł radzi sobie z pracami nad myśliwcami piątej generacji. Docelowy samolot nosi robocze oznaczenie F-3. Prototyp ma rozpocząć próby naziemne w centrum badawczym Mitsubishi Heavy Industries w prefekturze Aichu. Po ich pomyślnym zakończeniu Shinshin zostanie przetransportowany do bazy Powietrznych Sił Samoobrony w Gifu, gdzie wykona pierwszy lot.

Prace koncepcyjne nad ATD-X ruszyły już na początku tego wieku, gdy Stany Zjednoczone definitywnie odmówiły sprzedaży F-22. W tej sytuacji Japończycy zdecydowali się samodzielnie opracować myśliwiec przewagi powietrznej, konieczny w razie konfrontacji z liczniejszymi siłami powietrznymi Chin i Rosji. Montaż modelu w skali 1:1 rozpoczął się w marcu 2012 roku, oblot prototypu planowano wówczas oblot prototypu na rok 2014, a zakończenie projektu – na 2017. Obecnie mówi się o uruchomieniu produkcji seryjnej w 2027 roku, ale termin ten zostanie najprawdopodobniej przekroczony.

Shinshin ma zawierać wiele rewolucyjnych rozwiązań. Centrum wyposażenia będzie stanowić radar AESA z możliwością wykorzystania jako urządzenia komunikacyjnego, środka walki radioelektronicznej, a możliwe nawet, że w roli broni mikrofalowej. Planowane jest wprowadzenie systemu kontroli lotu fly-by-optics oraz zastąpienie klasycznych przewodów światłowodami. To ostatnie rozwiązanie zostało już pomyślnie wdrożone w morskim samolocie patrolowym Kawasaki P-1.

(thediplomat.com, fot. Hunini na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)