Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami Hiszpania ma formalnie dołączyć do niemiecko-francuskiego programu FCAS. W czwartek, przy okazji zebrania ministrów obrony NATO, hiszpańska minister obrony Margarita Robles podpisze ze swoimi odpowiedniczkami z Niemiec i Francji list intencyjny o przyłączeniu się do programu.

Hiszpania chciała dołączyć do Niemiec i Francji już w lipcu 2017 roku, gdy FCAS był jeszcze tylko pewną ideą, ale ówczesnej minister obrony Maríi Dolores de Cospedal udało się uzyskać jedynie status obserwatora. Margarita Robles ponowiła wniosek pod koniec listopada zeszłego roku i otrzymała oficjalne zaproszenie. W początkowej fazie programu, w momencie tworzenia założeń, Niemcy i Francja nie chciały dopuszczać innych państw, żeby w obliczu rozbieżnych interesów program nie utknął na etapie zbyt rozwlekłych analiz, jak było na przykład w przypadku Eurofightera.

Wszystkie trzy państwa podpiszą integracyjne porozumienie ramowe w czasie zbliżającego się Paris Air Show. Przedstawiciele hiszpańskiego ministerstwa obrony zostaną włączeni do zespołu pracującego nad wstępnym projektem, a hiszpańskie przedsiębiorstwa zostaną włączone do niemiecko-francuskiego porozumienia przemysłowego. Można się spodziewać, że największą rolę będą odgrywały hiszpańskie zakłady Airbusa.

Dowództwo hiszpańskich sił powietrznych już w przeszłości zwróciło się do ministerstwa obrony w sprawie zakupu czterdziestu nowych Eurofighterów, które miałyby zastąpić osiemdziesiąt F/A-18. Do 2022 roku trzeba będzie zastąpić co najmniej dwadzieścia Hornetów stacjonujących w Gando na Wyspach Kanaryjskich. Pozostałych sześćdziesiąt bazujących w Torrejón i Saragossie będzie wymagało wymiany w ciągu dziesięciu lat. Hiszpańskie dowództwo nie ukrywało swoich preferencji dla amerykańskiego F-35, ale uznano, że wniosek o zakup Eurofigherów ma większe szanse na uzyskanie aprobaty politycznej, ponieważ w przypadku braku nowych zamówień hiszpańska linia montażowa tych myśliwców zostanie zamknięta za półtora roku.

Zobacz też: Europejskie myśliwce przyszłości – razem czy osobno?

(defense-aerospace.com)

Dassault