Duńskie ministerstwo obrony poprosiło o 2,62 miliarda dolarów na zakup dwudziestu siedmiu samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Wraz z samolotami zostaną kupione silniki, cztery symulatory, narzędzia i pakiet podstawowych części zamiennych. Ponadto kwota obejmuje usługę modernizacji myśliwców do 2026 roku.

Zakup myśliwców będzie realizowany w dwóch etapach. W pierwszej transzy, w 2018 roku, zostanie kupionych dziesięć samolotów, z których cztery będą dostarczone w 2021, a sześć w 2022 roku. Pozostałe siedemnaście maszyn będzie kupowanych poprzez serię kolejnych płatności aż do 2027 roku.

Pierwszych dziesięć samolotów będzie dostarczonych w wariancie Technology Refresh 2, a pozostałe – w wariancie Technology Refresh 3. Te drugie będą miały nowocześniejszą awionikę i zmodernizowane wyposażenie kokpitu, w tym nowy procesor, więcej pamięci i ulepszony ekran wielofunkcyjny. Nieujawnione zmiany zajdą także w samej konstrukcji płatowca. Starsze samoloty zostaną później doprowadzone do nowszego wariantu.

Pierwsze duńskie F-35 będą stacjonowały w amerykańskiej bazie Luke, gdzie będą wykorzystywane w międzynarodowym programie szkolenia pilotów i mechaników. Następnie będą stopniowo dostarczane do bazy Skrydstrup położonej niedaleko granicy z Niemcami. Będzie to główna duńska baza F-35.

Zobacz też: Duński zakup F-35 pod ostrzałem audytorów

(aviationweek.com, ainonline.com)

U.S. Air Force / Airman Pedro Mota