14 grudnia w stoczni Itaguaí Construções Navais, w Itaguaí nad Zatoką Sepetiba, odbyła się ceremonia wodowania okrętu podwodnego Riachuelo (S40), pierwszej brazylijskiej jednostki typu Scorpène.

To dopiero początek długiej drogi do wprowadzenia okrętu podwodnego do służby w marynarce wojennej Brazylii. Dwa lata zajmą prace wykończeniowe oraz próby stoczniowe i morskie. Według przyjętego harmonogramu przekazanie okrętu podwodnego marynarce zaplanowano na 2020 rok, zaś przyjęcie do służby za dwa lata. W przypadku okrętów numer dwa, trzy i cztery przyjmowanie do służby odbywać się będzie co dwanaście lub osiemnaście miesięcy.

Konstrukcja okrętów w ramach programu PROSUB (PROgrama de SUBmarinos) zajmuje się przedsiębiorstwo Itaguaí Construções Navais, spółka joint-venture francuskiej stoczni DCNS i lokalnej Odebrecht Defesa e Tecnologia. Do służby trafią jeszcze trzy inne konwencjonalne okręty podwodne tego typu – Humaita (S41), Tonelero (S42) i Angostura (S43) – znajdujące się na różnych etapach projektów i konstrukcji.

Stępkę pod Humaitę położono 1 września 2013 roku. W ramach programu PROSUB powstanie też pierwszy brazylijski okręt podwodny z napędem atomowym: Almirante Álvaro Alberto (SN10). Brazylijczycy liczą na to, że wszystkie okręty znajdą się w linii w latach 2021–2023.

Ambitne plany Marinha do Brasil zakładają, że do połowy wieku brazylijska flota podwodna ma mieć piętnaście okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym i sześć jednostek atomowych.

Zobacz też: Dawny HMS Ocean przyjęty do służby w Brazylii jako PHM Atlântico

(informacja prasowa Naval Group)

materiały prasowe Naval Group