8 listopada prototyp bezzałogowego statku powietrznego Airbus VSR700 odbył pierwsze loty w ośrodku doświadczalnym dla dronów w pobliżu Aix-en-Provence na południu Francji. VSR700 wykonał kilka startów i lądowań. Najdłuższy lot trwał około dziesięciu minut.

Zgodnie ze wskazówkami organizacji oceniającej zdatność do lotu śmigłowiec zakotwiczono trzydziestometrowymi linami, aby w pełni zabezpieczyć strefę prób. Na kolejny etap programu testów przewidziano wykonywanie lotów bez uwięzi, a następnie stopniowe przejście do badań w pełnym profilu lotów.

– VSR700 to pełnoprawny bezzałogowy system powietrzny, w budowie którego wykorzystujemy wiedzę inżynierską i bogate doświadczenie Airbus Helicopters z dziedziny zaawansowanych systemów autopilota – powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. – Realizując ten projekt, chcemy zapewnić nowe możliwości nowoczesnym siłom zbrojnym. Pierwszy lot VSR700 stanowi kamień milowy w programie. Naszym celem jest teraz we współpracy z Naval Group doprowadzenie w 2021 roku do prób pokładowych demonstratora operacyjnego dla francuskiej marynarki.

Konstrukcja VSR700 opata jest na śmigłowcu Guimbal Cabri G2. Dron ma maksymalną masę startową 500–1000 kilogramów. Według zapewnień Airbusa ma on oferować najlepszą równowagę między ładownością, wytrzymałością i kosztami użytkowania przy niewielkich wymaganiach logistycznych. Maszyna jest zdolna do przenoszenia wielu pełnowymiarowych czujników morskich i może działać z okrętów równolegle z załogowymi śmigłowcami pokładowymi.

We wcześniejszym etapie programu wykorzystano prostszą, opcjonalnie pilotowaną modyfikację śmigłowca Cabri G2, którą oblatano w 2017 roku. W prototypie VSR700 zastosowano zmieniony zestaw awioniki, zaawansowany system sterowania lotem i zainstalowaną w miejscu stanowiska pilota komorę ładunkową przeznaczoną na sprzęt do zarządzania misją. Do tego płatowcowi nadano bardziej aerodynamiczny kształt, aby zmniejszyć opory i poprawić parametry lotu.

W ostatnich miesiącach najbardziej aktywna w dziedzinie śmigłowców bezzałogowych i opcjonalnie pilotowanych wydawała się Korea Południowa. W ubiegłym miesiącu oblatano w tym kraju drona Night Intruder 600 VT, opartego na konstrukcji amerykańskiego RotorWaya A600 Talona, a w lipcu – MD 500 KUS-VH, czyli bezzałogową wersję MD 500.

Zobacz też: Northrop Grumman zwiększy tempo produkcji RQ-4 i MQ-4

(informacja prasowa)

Airbus / Eric Raz