Słowackie ministerstwo obrony poinformowało o przeprowadzeniu w dniach 6–8 grudnia pierwszego etapu procesu oceny lekkich pojazdów opancerzonych w układzie 4 × 4 podczas prób terenowych. Oznacza to krok naprzód w stosunku do informacji portalu Slovak Spectator, który w kwietniu 2017 roku doniósł, że tamtejszy resort obrony jest zainteresowany zakupem dużej ilości nowych pojazdów opancerzonych, w tym 81 w konfiguracji 8 × 8 i 404 samochodów opancerzonych z napędem na cztery koła. Ministerstwo szacuje koszt zakupu tych drugich na 783 miliony. W cenę ma być wliczony również pakiet logistyczny.

W próbach terenowych wzięło udział dziewięć platform, w tym Aligator Master II, Dingo 2, Eagle V, Renault Sherpa, Ejder Yalçın, Cobra II i ulepszona wersja Ajbana, oferowana wspólnie przez firmę Nimr Automotive razem z czeskim VOP CZ. Szczególną uwagę testom poświęciły media tureckie, opisując Ejdera Yalçına i Cobrę II jako liderów po pierwszych testach. Tureckie pojazdy miały prześcignąć pozostałych uczestników testów, prezentując najlepsze zdolności w zakresie mobilności i wytrzymałości.

Ewaluację pojazdów obserwowali urzędnicy słowackiego ministerstwa obrony z jego szefem Peterem Gajdošem na czele. Słowacki rząd zmierza do szybkiej wymiany obecnie wykorzystywanych pojazdów opancerzonych LMV (5. Pułk Specjalnego Przeznaczenia), Aligator Master i RG-32M. Produkcja seryjna nowych wozów i dostawy będą realizowane w latach 2018–2029.

Zobacz też: Słowacja kupi transportery opancerzone AMV

(janes.com, hurriyetdailynews.com)

Andrzej Pawłowski, konflikty.pl